Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" се обяви против концесионирането на летище София.

В своя позиция от организацията посочват, че то е инфраструктура, която е част от националната сигурност и напомнят, че са провели протест срещу намеренията за концесия .

"През последните дни бе съобщено, че Министерският съвет е подписал анекс към договора, с който отлага изплащането на концесионните такси за 10 години. Но всъщност не ги отлага с десет години, а с 25, тъй като ще започнат (евентуално) да се изплащат през последните десет години от 35-годишното публично-частно партньорство с държавата! Оказва се, че лихви за този период няма да се плащат. 245 млн. евро са почти половин милиард лева, които даваме безлихвено на консорциум от чуждестранни компании", изтъква се в становището.

По тази причина от федерацията определят като смущаващи твърденията на концесионера, че е "молен" от българското правителство да поеме управлението на летище София.

Те считат за несъстоятелни и заявките на правителството, че тези отстъпки са задължителни, тъй като всички европейски правителства били подкрепили авиационния си сектор. От Федерацията подчетават, че в случая летището вече не е наше и има подпомагане, то не е за нашия авиационен сектор.

Още този месец държавата получава 660 млн. лв. за летище София, уверява Желязков
Обновена

Още този месец държавата получава 660 млн. лв. за летище София, уверява Желязков

Нямало основание да се твърди, че изменението на концесионния договор ощетява държавата

Същевременно обаче единственият социален ангажимент, вменен на консорциума бил да спазва трудовото законодателство. Няма нито задължения за конкретни действия по отношение на корпоративната социална отговорност към служителите, нито ангажимент за запазване на работните места или подобряване на условията на труд.

По тази причина ФТР "Подкрепа" настоява да бъде сключен анекс към концесионния договор, в който да бъдат заложени социални ангажименти за запазване на работните места на летище София. Към момента там са заети около 2400 служители.

От организацията се опасяват, че съгласно практиката при всички приватизации и концесии голяма част от персонала ще бъде съкратен.

По повод аргумента, че частникът няма да съкрати хора, които са нужни за изпълняването на дейността от Федерацията контрират, че практиката в тези случаи е дейностите да бъдат аутсорснати към външни фирми. Аутсорсингът не гарантира по-висока ефективност, но означава по-ниски разходи, съответно по-ниски приходи за работниците.

ДБ вижда летище София като поредния кладенец, в който изтичат държавни пари

ДБ вижда летище София като поредния кладенец, в който изтичат държавни пари

Държавата се отказала от половин милиард лева от името на народа

От Федерацията настояват управляващите да поискат от концесионера безусловен ангажимент да запази служителите.

Те напомнят, че е било предвидено средствата от първоначалното плащане в размер на 660 млн. лв. да се използват за укрепване на БДЖ, докато сега се твърди, че с тях щели да се покриват разходи за икономически и социални мерки.

От организацията изразяват надежда, че въпросните финансови средства ще се използват по предназначение, а не за текущи държавни разходи.

От КТ "Подкрепа" са категорични, че неглижирането на интересите на българските граждани за сметка на интересите на концесионера би било грубо погазване на идеята за държавност.

"Няма банка, която да даде на въпросния концесионер безлихвен кредит в размер на 500 млн. лв. за цели 25 години - каквото държавата по същество направи през последните дни. Този реверанс струва почти толкова, колкото е размерът на фонд работна заплата, от който се изплащат възнагражденията на всички служители сега", посочва се в позицията.

Според синдиката тази висока цена може да бъде компенсирана само с включването на социални ангажименти към вече сключения договор - безусловна защита за работните места на заетите в летище София.

БСП: Защо правителството подарява милиони на концесионера на летище София

БСП: Защо правителството подарява милиони на концесионера на летище София

Преди изборите и в разгара на коронавирус