Възстановяваме баланса на концесията на летище София единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков на днешното правителствено заседание, на което кабинетът одобри решението на министъра за изменение на концесионния договор.
Той посочи, че още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 милиона лева, предвидени в приходната част на бюджета.
Министърът увери, че няма никакво основание да се твърди, че изменението ощетява държавата. По негови думи желанието на опонентите е да провалят "тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция". Той напомни, че в продължение на 4 месеца е била извършена проверка и от Европейската комисия, има и потвърдена готовност за финансиране на проекта от 8 банки, като 4 от тях са международни финансови институции - ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка.
Желязков подчерта, че имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ.
"Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това", отсече той.
Според него при подобно развитие държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а освен това най-голямото ни летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните държави.
Министърът подчерта и че в момента авиационният сектор е изключително тежко засегнат от пандемията и без концесионер рискът от управлението и експлоатацията ще остане в лицето на държавния летищен оператор.
По негови думи само за първите два месеца на 2021 година загубите заради силно намалелия трафик и силно намалелия пътникопоток при постоянни разходи на летището възлизат на 11 милиона лева.
Той напомни, че всички държави членки на ЕС са предприели мерки, за да подпомогнат своите авиационни индустрии.
Желязков изтъкна, че с днешното решение се приема и че ще бъде извършван ежегоден мониторинг и при възстановяване на икономическия баланс, считано от 2019 г., ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения.
От пресцентъра на правителството съобщиха по-късно, че трафикът на летище София се е свил на нивото от 2.9 млн. обслужени пътници за 2020 г. спрямо 7.1 млн. обслужени пътници за 2019 г.
Приемането на предложението на концесионера се случва след получаването на положително становище на Генерална дирекция "Конкуренция" на Европейската комисия, в което се посочва, че с концесионното споразумение и неговото планирано изменение на концесионера на летище София не се предоставя държавна помощ. Преди няколко месеца Комисията за защита на конкуренцията също одобри концесията на летище София, напомнят от МС.
Изменението на концесионния договор предвижда отлагане на плащането на годишните концесионни възнаграждения за първите десет години от срока на концесията, за последните десет години от срока на концесията.
Според отправеното насрещно предложение страните по концесионния договор поемат ангажимента най-малко веднъж годишно да наблюдават отражението на пандемията от COVID-19 и да предприемат необходимите мерки за изменение на концесионния договор и допълнителното споразумение, за да се запази икономическия баланс на концесията.
Концесионерът ще изплати авансово на държавния бюджет 660 милиона лева с ДДС първоначално концесионно възнаграждение. Размерът на инвестициите ще бъде увеличен с 16 милиона евро - от 608 милиона евро на 624 милиона евро. Нов Терминал 3 ще бъде изграден до десетата година от срока на концесията. Всички работници и служители на летището ще преминат към концесионера.
При неприемане на предложението за възстановяване на икономическия баланс на концесията, планираните от концесионера инвестиции няма да бъдат изпълнени, включително няма да бъде построен нов Терминал 3, изтъкват от МС. Действащият към момента държавен оператор на летище София не разполага с възможността за извършването на инвестиции в подобен обем. Единственият начин да се компенсира товарът на разходи от държавния оператор, са приходите от летищни такси, което би наложило тяхното драстично увеличаване. Това ще направи летище София неконкурентно, спрямо летищата в съседните държави. Тъй като инфраструктурата на летище София е публична държавна собственост, държавата ще трябва да осигури средства за инвестиции, включително и чрез държавно гарантирани заеми.
Припомняме, вчера лидерът на БСП Корнелия Днес Нинова призова Слави Трифонов, Мая Манолова от "Изправи се! Мутри вън!" и "Демократична България" заедно да излязат с обща позиция срещу намерението на властта да отложи изплащането на концесионното задължение на концесионера на летище "София". Според нея в тази сделка е събран отказ за защита на националния интерес, лобизъм и задкулисие.
Още през февруари от БСП захапаха концесията на летище "София", като соцводачът запита дали Министерският съвет се опитва да отложи с десет години задълженията на концесионера.
След това транспортният министър отиде в парламента, за да успокои БСП за бъдещето на летището.
Идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" в началото на месец май 2018 г. тогавашният транспортен министър Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.
halo
на 07.04.2021 в 14:33:36 #3Курниета прави всичко възможно да навреди на България.
:
blacklis7e-d
на 07.04.2021 в 13:10:37 #2Бързали са да подпишат договорът за концесия и да гарантират на Доганя нови 5-600 милиона, но дано този път не им се получи. А на нас гражданите ни остава само да БОЙКОтираме гербававо-депесарската неизгодна сделка
oktavian
на 07.04.2021 в 13:06:41 #1Ами тя, лъжата и Корнелия Нинова са едно и също нещо! Чудно защо Христо Иванов и се връзва толкова елементарно.