Видяхме новата коалиция между "Демократична България" и БСП в координирана акция като партизански набег, които с една и съща теза атакуваха с некомпетентност елементи от сделката на летище на София и подхода на държавата за отлагане на годишните концесионни такси. Това отговори министърът на транспорта Росен Желязков на по-ранните обвинения на БСП, че държавата е подарила на концесионера на летище София милиони.

След което Желязков обясни: "Договорът за концесия на летище София бе подписан миналата година, процедурата трая 2-3 години. Бяхме свидетели как БСП с различни процедури опита да я спре. От миналата година досега тече т.нар. "преходен период", в рамките на който трябва да се изпълнят предварителни условия, които са ангажимент на двете страни - българската държава и концесионерът, за да започне ефективната дата. Това означава концесионерът да замести досегашния летищен оператор".

По думите му за 35 г. напред ще бъдат платени 8 млн. евро и има само полза за българската държава. "Когато се говори за първоначалното плащане - от 2019 г., българската държава погаси задълженията на БДЖ, тези пари ще влязат в българския бюджет тази година и са в приходната част", категоричен е министърът на транспорта.

БСП: Защо правителството подарява милиони на концесионера на летище София

БСП: Защо правителството подарява милиони на концесионера на летище София

Преди изборите и в разгара на коронавирус

Той зададе въпрос на "некомпетентните критици": "Ако средствата не влязат в бюджета, с какво ще бъдат заместени? Ако следващото правителство е коалиция на "Демократична България" и БСП, ще премине към тегленето на дълг ли? И ако не бъде реализиран договорът, летището, което вече е на загуба, с какво ще бъде финансирано?".

"Откъде ще стане това?", попита Росен Желязков и обясни, че офертата е свързана с неувеличаване на нелетищните такси за разлика от другия кандидат, с което се финансирали по-големите инвестиции, а те не са предмет на оценяване.

"Самата процедура беше зорко наблюдавана от Световната банка, сделката се финансира от ЕИБ, Черноморската банка, които са членове на европейски държави", каза още Желязков.

ДБ вижда летище София като поредния кладенец, в който изтичат държавни пари

ДБ вижда летище София като поредния кладенец, в който изтичат държавни пари

Държавата се отказала от половин милиард лева от името на народа

Той акцентира, че по време на пандемията от коронавирус приходите са намалели, тъй като е намалял пътникопотокът, а това няма как да не се отразява на паричния поток и обслужването на дълга.

"ЕК в становище казва, че с предложението на концесионера дългът ще остане при него. Много е тъжно водещи икономисти да не правят разлика между опрощаване и отлагане, а това е изключително важно, тъй като не искаме да подаряваме нищо никому", категоричен е министърът на транспорта. Той добави, че в сделката по-големият риск е възложен на концесионера и попита дали се водят разговори, че ако се стигне до прекратяване следващото правителство ще възложи нова процедура и при много по-занижени критерии ще предостави летището на друг оператор.

Преки ползи от 2 млрд. лв. внася концесията на летище "София", уверява Желязков

Преки ползи от 2 млрд. лв. внася концесията на летище "София", уверява Желязков

Транспортният министър е категоричен, че концесионерът не предлага освобождаване от плащанията, а само отлагане

Ако това е така, обяснява причините за тази атака, каза още Желязков. Той обясни, че договорът тази година не е действащ и правителството ще направи всичко с партньора от Световната банка да го балансира, за да се ползваме от концесионирането, и то, когато летище София е на загуба.

Припомняме, по-рано днес социалистите запитаха защо правителството подарява милиони на концесионера на летище София.

Преди месец от БСП отново захапаха концесията на летище "София", като соцводачът запита дали Министерският съвет се опитва да отложи с десет години задълженията на концесионера.

След това транспортният министър отиде в парламента, за да успокои БСП за бъдещето на летището.

Идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" в началото на месец май 2018 г. тогавашният транспортен министър Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.

След това през януари 2019 г. от БСП сезираха Европейската комисия за условията на концесията на летище "София".

В началото на тази година шефът на летище София подаде оставка, като мотивът затова бил личен.