От Института за изследването на населението и човека (ИИНЧ-БАН) настояват за разработването на нормативна уредба от психолозите за етично поведение срещу агресията на пътя.
Това обясни за news.bg ръководителят на Департамент "Психология" към ИИНЧ проф. д-р Антоанета Христова, която участва в пресконференция за "Превенция на рисково поведение на пътя".
По думите й най-важното, което трябва да се направи, е да се актуализира процедурата по мониторинг на рисковите шофьори, защото методите са изключително и силно компрометирани. Те са създадени 70-те години, а практиките по тяхното приложение не са чисто проведени.
Методика за превенция на рисковото поведение на пътя е необходима на фона на войната по пътищата и въпреки намаляването на броя на тежките катастрофи годишно.
Характеристиките на шофьорите са различни, защото социалната среда е различна, констатира проф. Христова.
Тя обясни, че вече е изработена нова процедура, която е актуализирана, адекватна, нова и авторски коректна. Предложена е на Министерството на транспорта с една голяма забележка -процедурата предполага промяна на наредба номер 36. Предложени са и нови методи, които да застъпят наредба 36.
Тя посочи, че ако транспортното министерство иска да направи промяна на наредбата, трябва да я направи и да дигитализира методиките. "Ако не се дигитализират методиките, ще има голяма възможност за корупционни практики", изтъкна проф. Христова.
Маркерите, които ще разграничават агресивните шофьори на пътя, трябва да бъдат насочени към усещането, планирането, овладяването на агресията и импулсивността.
Проф. Христова отбеляза, че проблемите в западноевропейските страни са по-малко, отколкото в България. Тя настоява психолозите да разработят нормативна уредба на етично поведение на пътя.