Очаква се мобилните оператори да вдигнат едностранно цените на месечните абонаменти през 2023 г. заради инфлацията през вече отминаващата година.

За това информира председателят на Асоциацията за защита на потребителите Пейо Майорски, според който новите условия биха влезли в сила най-рано през февруари 2023 г.

За изпълнението на прогнозата му е необходимо първо да излезе официалната статистика за инфлацията в България през 2022 г. Майорски припомня, че клиентите трябва да бъдат информирани със съобщения, както се случи миналата година. По думите му цените на интернет услугите и кабелната телевизия също ще се повишат.

Месечните абонаменти се изчисляват на база средногодишния индекс на потребителските цени на НСИ за предходната година. Това е записано и в общите условия на договорите с операторите, посочва Майорски.

Официалната статистика показва, че към края на ноември инфлацията е 15.8%, което предполага повишение с 3 лв. при месечен абонамент от 20 лв., с около 5 лв. при 30 лв. и т.н.

С над 21% поскъпна малката кошница от началото на годината

С над 21% поскъпна малката кошница от началото на годината

Близо 17% е годишната инфлация по данни към ноември

"Комисията за защита на потребителите не е направила нищо за една година във връзка с едностранното вдигане на месечните абонаменти при мобилните оператори. Договорите продължават да са в полза на компаниите, като клиентите не могат да се откажат от тях или да предоговорят условията си", подчерта Майорски.

Според него е редно клиентите да могат да се откажат от договора си или да си изберат друг по-евтин абонаментен план без допълнителни такси при промени от мобилния оператор.

С повишението на цените компаниите ще реализират огромни печалби на гърба на потребителите, тъй като получават компенсации заради високите цени на електроенергията, посочва Майорски и настоява омбудсманът, държавата и КЗП да предприемат мерки.

В началото на тази година мобилните оператори повишиха цените между 1.5% и 3,3% заради инфлацията през 2021 г. Причината, която посочват за това е наличната подобна възможност в Общите условия към тях. Затова и не е възможно клиентите да прекратят договора си предсрочно, без да бъдат санкционирани с неустойки. Промяната засяга всички частни и бизнес клиенти, ползващи мобилни и фиксирани услуги.