Омбудсманът настоява за облекчаване на процедурата при откриване на безплатна платежна сметка за основни операции. Това съобщиха от пресцентъра на обществения защитник.

След постъпили множество сигнали от граждани за сложна и неясна процедура при откриването на сметките, Диана Ковачева е сигнализирала управителя на БНБ Димитър Радев, министъра на финансите Асен Василев и председателя на Асоциацията на банките в България Петя Димитрова.

Омбудмсанът посочва, че хората не могат да се възползват от предоставената им възможност, въведена с приетите промени в чл. 120а от Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС), които са в сила от 1 септември т.г. Гражданите алармират, че са затруднени да получат безплатно обслужване и без такси на платежна сметка за основни операции, това са доходите им от заплати, за пенсии, социални помощи, стипендии.

По думите й банките не улесняват гражданите, а поставят редица изисквания и налагат тромава процедура. Ковачева уточнява, че банките изискват от клиентите си да посетят многократно техен офис, за да закрият съществуващата си сметка и да подадат заявление за откриване на нова сметка за основни операции, след което да представят служебна бележка, по образец на банката, за размера на трудовото им възнаграждение.

Заплати в големите компании само в банка, пенсиите също без такса

Заплати в големите компании само в банка, пенсиите също без такса

Изключение ще има за работодатели, които наемат за краткотрайна сезонна селскостопанска работа

Проблемите продължават, защото след няколко работни дни гражданите следва да отидат до офиса на банката, за да получат новата си дебитна карта. Освен това, трябва да информират за новата сметка работодателя си (ако получават трудово възнаграждение), НОИ (в случай че получават пенсия, помощи и обезщетения за социално осигуряване), социалните служби (ако получават обезщетения за социално подпомагане), училищното ръководство (ако става въпрос за ученически стипендии) и пр, добавя Ковачева.

Общественият защитник изтъкна още един проблем - липсата на информация на интернет страниците на банките относно прилагането на чл. 120а от ЗПУПС.

По тези причини омбудсманът настоява да бъде въведен облекчен ред за прилагане на законовата разпоредба. Според нея стъпка в тази посока би било автоматично да се преобразува съществуваща платежна сметка, по която хората получават трудови възнаграждения, пенсии и помощи. Ковачева застъпва и идеята, че гражданите трябва да могат да получат тази услуга и онлайн, а не само при посещение на офис.