Вероятно в Северна Македония трябва да има промяна в учебниците. Трябва обаче да се внимава - Самуиловата държава е българска, а македонците може да подпъхнат отдолу теза: "Тя е българска държава, ма ние сме си македонци".

Такова предупреждение отправи на пресконференция историкът проф. Николай Овчаров във връзка поредния етап от работата на българо-македонската работна група, която преди дни обяви, че е постигната договореност за съвместно честване на цар Самуил, на Свети Климент Охридски и на Свети Наум Охридски.

Самият историк призна, че не е наясно какво означава това решение за съвместно честване. Но така или иначе решенията на работните групи трябва да минат на одобрение в парламентите.

Според Овчаров понятието Вардарска Македония най-добре отразява същината на територията, за която става дума - бивша югославска република Македония. В Средновековието територията се разбира различно - тя обхваща земите между Одрин и Солун. В съвременните формации има Вардарска, Пиринска и Егейска Македония.

Гърция и Македония откриват граничен пункт край Преспа

Гърция и Македония откриват граничен пункт край Преспа

Преговорите вече са в заключителна фаза

Македония не винаги е била българска, има определени периоди, когато не е българска, друг въпрос е какво е населението, уточни проф. Овчаров.

През 13-14 век Вардарска Македония има сложна съдба - тогава тя е под сръбско господство, а тогавашната Сръбската държава после се разпада. Сърби доминират Прилепското кралство, а по-късно искат от Сръбската патриаршия да преминат към Охридската архиепископия.

За проф. Овчаров решението на Светия синод е единственото възможно

За проф. Овчаров решението на Светия синод е единственото възможно

В Македония трябва да се действа много внимателно

Овчаров посочи и че от гледна точка на македонците те не разполагат с извор за Самуиловата държава от 10-ти-11-ти век, който да говори за македонци. За този период всички хронисти говорят за българи - Самуил е български цар. В историографията има Българско или Западно Българско царство.

Болното място на македонизма, ахилесовата пета на македонизма, както го определи Овчаров, е Битолският надпис. Този извор съдържа изразите, които дават народна принадлежност - "Цар Йоан (Владислав - б.р.) самодържец български". Той е българин родом. Крепостта Битоля се построява за защита на живота на българите. "Това е уникално за Средновековието - да обозначиш народността", каза историкът проф. Овчаров.

Проф. Овчаров припомни и теза на учен от Харвард, според която Битолският надпис не е от това време и авторството не е Йоан Асен. Тезата се одобрява единствено от македонисти, а е отхвърлена от всички останали учени, включително и от сръбската наука.

Радев призова за ускоряване на европейската интеграция на Северна Македония

Радев призова за ускоряване на европейската интеграция на Северна Македония

Според Радев двете държави може да постигнат стокообмен от 1 млрд. евро

Овчаров припомни и че много от възрожденците си казват, че пишат на български език, въпреки това техните паметници са в центъра на Скопие и под тях стоят табелите, че това са "македонски" възрожденци, каза Овчаров.

Тук намира изяви и една от възможните тези на македонизма, че новата държава взела само името с цел да получи признание от Средновековния елит. "То е все едно Тереза Мей да каже - понеже не ни вървят нещата в Англия, ще се наричаме французи", даде абсурден пример проф. Овчаров на тази теза.

Той припомни, че преди години в македонските градове през 10 метра е имало табели за разстреляни партизани и за "булгарски окупатори".

Според проф. Овчаров БПЦ е взела правилно решение. Българската делегация не е трябвало да отиде на честване на Охридската архиепископия, защото това би означавало да се признае тази църква като отделна.