Гугъл Най-голямата Интернет търсачка Google поиска от американски съд да прецени дали рекламната й политика е законосъобразна.

Искането идва, след като няколко компании я заплашиха със съдебни дела заради програмата AdWords. Фирмите твърдят, че Google позволява на техни конкуренти да се възползват от запазената им марка.

Изходът от делото може да създаде прецедент с голямо значение за Интернет търговията по целия свят, пише електронното издание на вестник Капитал, цитирано от CNsys.

АdWords е програма за насочена реклама. Тя позволява на всеки желаещ да купи на търг дума или словосъчетание, което клиентите му биха припознали. Следващия път, когато някой потърси въпросната дума в Google, oсвен традиционните резултати, вижда карета с реклами на фирмите, които са дали най-висока цена на търга.

Разплащането е по т. нар. ay-per-click модел - давате пари не за показване на рекламата ви, а само ако някой потребител наистина се поинтересува и последва линка от Google към вашия сайт. Това струва средно 20-30 цента, макар че цената на някои по-съществени комбинации от думи достига до 5-6 долара.

Този вид промоция на продукти и услуги се оказва изключително ефективен, тъй като всяка реклама достига точно до онези потребители, които биха имали полза от нея.

Скоро обаче стават очевидни и някои проблеми: АdWords позволява бизнес-практики, които се движат по ръба на закона и определено прескачат границите на коректното бизнес поведение. В частност можете да закупите от Google името на някой свой конкурент и да показвате реклами на всички, които го търсят. Именно от това се оплакват фирмите, подели кампания срещу рекламните програми на търсачката.

Последният подобен пример е Американският завод за щори и тапети (American Blind & Wallpaper Factory). Предприятието настоява да се забранят всички чужди реклами, които се задействат от търговската му марка. Tърсачката се съгласява само що се отнася до директните повторения на запазеното име катo American Blind Factory (завод за американски щори), но отказва да блокира обикновени фрази като american blind (американски щори) и american wallpapers discount (намаление на aмерикански тапети). Заводът заплашва със съдебно преследване.

Като изпреварващо действие Google се обръщат към щатското правосъдие с молба то да оцени законосъобразността на рекламните им практики.
Ако съдът вземе решение в нейна полза, компанията ще се предпази от много бъдещи проблеми със запазени търговски марки. Твърде е вероятно това да се случи - здравият разум сочи, че ако някой има търговска марка „Завод за американски тапети“, това едва ли му дава изключителни права над думите завод, американски и тапети.

Освен да реши конкретния спор, съдебният процес, започнат от Google, трябва ясно да определи докъде се простира правото на компаниите над търговските им марки. Не за пръв път се обсъждат въпроси от типа: „Ако потребителят търси по думата Pepsi, трябва ли първият линк в резултатите да е pepsi.com.“ В това отношение популярната търсачка не допуска големи гафове - от нея няма току-така да успеете да откупите ключови думи като Coca-Cola и Nike.

Често се случва по молба на фирми Google да сваля реклами, които нарушават нечии права.
Това лято еBay изпрати 13 страници с думи, които според тях са пряко свързани със запазената им търговска марка. Google се съгласиха за повечето от тях.
През октомври пък френски съдия глоби търсачката 70 хиляди евро заради реклами, свързани с имена на туристически агенции и бюра за самолетни билети.