От "Боинг" (Boeing) признаха, че са знаели за проблем с най-новия си пътнически самолет 737 Max една година преди двата фатални инцидента, но не са предприели действия, информира Би Би Си.

Припомняме, самолет 737 Max на Етиопските авиолинии катастрофира малко след излитането си на 10 март. Всички 157 души на борда загинаха. Това беше втората катастрофа с новия самолет 737 Max за по-малко от пет месеца, което принуди държавите да приземят този модел самолети.

Първата катастрофа с новия самолет се случи в Индонезия през октомври 2018 г., когато самолет на Lion Air катастрофира в Яванско море. Загинаха всички 189 души на борда.

В момента са приземени 387 самолета 737 Max.

"Боинг" орязва с 20% месечното производство на модела 737 Max

"Боинг" орязва с 20% месечното производство на модела 737 Max

Гигантът ще започне да намалява производството от средата на април

Американската самолетна компания поясни, че по невнимание са направили индикатор незадължителен вместо да бъде част от стандартния пакет, но уверява, че това не е поставило под риск безопасността на самолета. Сензорът е известен като Разминаване на ъгъла на атака (AOA), който има за цел да сигнализира на пилотите, когато два различни сензора представят противоположни данни.

От "Боинг" отбелязват, че са възнамерявали да предоставят датчика като част от стандартния пакет, но впоследствие са разбрали след първите доставки, че е достъпен само ако самолетните компании го закупят в допълнение към пакета. Компанията допълва, че по-късно е възнамерявала да оправи проблема с актуализиране на софтуер. "Боинг" уверява, че софтуерният проблем не е засегнал безопасността на самолета. Самолетният производител признава, че е знаел за проблема на самолета месеци преди първия инцидент.

Етиопия с препоръки към „Боинг” да си оправи системата за контрол на 737 MAX
Обновена

Етиопия с препоръки към „Боинг” да си оправи системата за контрол на 737 MAX

Пилотите са следвали всички процедури преди катастрофата нееднократно

Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ съобщи пред "Ройтерс", че от "Боинг" не са ги информирали за софтуерния проблем до ноември 2018 г. - един месец след катастрофата с Lion Air. Администрацията пояснява, че проблемът е с "нисък риск", но "Боинг" е можел да помогне за "елиминиране на вероятността от объркване", ако е уведомил по-рано.

Ъгълът на атака на носа на самолета се посочва като фактор за двете катастрофи. "Боинг" твърди, че при двете фатални катастрофи погрешни данни от AOA са задействали Manoeuvring Characteristics Augmentation System (MCAS). Въпросната система на самолетите Max има за цел предотвратяване на изпадане в stall - aеродинамично "увисване" ( няма достатъчно въздушна тяга под крилата на самолета заради голям ъгъл или заради ниска скорост). Именно тази система е в центъра на разследването.

"Боинг" разработва нов софтуер за MCAS.

Боинг обяви, че са поправени системите за контрол на самолетите 737 Max

Боинг обяви, че са поправени системите за контрол на самолетите 737 Max

Не е сигурно кога всички самолети по света ще получат разрешение за полети