Правителството на Етиопия публикува предварителния доклад от разследването на катастрофата с най-модерния пътнически самолет на "Боинг" 737 MAX в африканската държава, съобщават световни агенции.

Властите обявиха, че пилотите са следвали нееднократно всички процедури на производителя на самолета преди катастрофата. Министърът на транспорта поясни, че предварителните данни разкриват, че самолетът е бил годен за полет и излитането на 737 MAX е било "нормално". Дагмавит Могес добави, че самолетът е бил в добро състояние преди трагедията. Според нея самолетът е излетял нормално, но по време на полета носът на самолета се е насочвал надолу на няколко пъти без пилотите да подават команда.

Пилотите на падналия етиопски самолет следвали препоръките на „Боинг” преди катастрофата

Пилотите на падналия етиопски самолет следвали препоръките на „Боинг” преди катастрофата

Смята се, че MCAS е ключовият фактор за двете катастрофи

Адис Абеба препоръчва на "Боинг" да направи щателен преглед на системата за контрол на самолета. Пояснява се, че авиационните власти трябва да потвърдят, че прегледът на "Боинг" "адекватно е разрешил" всички проблеми със системата за контрол преди да бъдат възобновени полетите с този модел самолети.

Пилотите на падналия самолет "не са успели да контролират" самолета, въпреки че са следвали процедурите, разкри министърът.

"Екипажът е изпълнил нееднократно всички процедури, представени от производителя, но не е успял да контролира самолета", обяви министърът на пресконференция в етиопската столица.

"Насочи самолета нагоре", крещял пилот от разбилия се Boeing 737 Max

"Насочи самолета нагоре", крещял пилот от разбилия се Boeing 737 Max

Детайли за последните минути преди катастрофата започнаха да се появяват в медиите

Дагмавит подчерта, че докладът има за цел да гарантира безопасност, а не да сочи виновника. От коментара на министъра изглежда, че причината за инцидента не е свързана с пилотска грешка.

Ръководителят на разследващия екип на Етиопия съобщи, че катастрофиралият самолет не е бил повреден от външен обект.

Самолетът е имал валиден сертификат за летене, обявиха още властите.

В съобщение изпълнителният директор на Етиопските авиолинии Теволде Гебремариам отбеляза, че е "много горд" от "високия професионализъм" на пилотите, но много съжалява, че пилотите не са се справили с постоянното пикиране на самолета.

Авиоследователи: Системата за контрол е задействана преди етиопската катастрофа

Авиоследователи: Системата за контрол е задействана преди етиопската катастрофа

В Чикаго е заведен е процес за грешно проектирана автоматизирана система за контрол

Целият доклад с причините за катастрофата ще бъде публикуван до една година.

Втората катастрофа с 737 Max повдига някои сериозни въпроси относно автоматизацията на самолетите. Преди няколко седмици президентът на САЩ Доналд Тръмп се оплака, че в пилотската кабина вече трябва да има ядрени физици.

Вчера "Уолстрийт джърнъл" писа, позовавайки се на източници, че пилотите, опитали да си върнат контрола над етиопския самолет, първо са следвали процедурите за изключване на въпросната система - Manoeuvring Characteristics Augmentation System (MCAS), но не са успели да възстановят контрола си над самолета. Системата има за цел избягване на aеродинамично "увисване". След това пилотите са включили системата, докато са се опитвали да открият начин за поемане на контрол над самолета преди да катастрофират.

Ключовите разкрития:

  • Пилотите са следвали процедурите
  • Самолетът е излетял нормално, но по време на полета носът на самолета се е насочвал надолу на няколко пъти без пилотите да подават команда
  • Етиопия поиска от "Боинг" да направи преглед на контролната система на самолета
  • Адис Абеба не обвини американския гигант за катастрофата

"Боинг" може да си отдъхне, тъй като етиопските разследващи не казаха, че самолетът има проблем с дизайна. Американският гигант подготвя промени в софтуера, който се смята, че ще предотврати подобни инциденти. Системата няма да разчита само на един сензор и няма да насочва носа на самолета надолу. Но "Боинг" все още не е отговорил на много въпроси дали процедурите и обучението на пилотите са адекватни.

Боинг обяви, че са поправени системите за контрол на самолетите 737 Max

Боинг обяви, че са поправени системите за контрол на самолетите 737 Max

Не е сигурно кога всички самолети по света ще получат разрешение за полети

Самолетът катастрофира малко след излитането си на 10 март. Всички 157 души на борда загинаха. Това беше втората катастрофа с новия самолет 737 Max за по-малко от пет месеца, което принуди държавите да приземят този модел самолети.

Първата катастрофа с новия самолет се случи в Индонезия през октомври 2018 г., когато самолет на Lion Air катастрофира в Яванско море. След това американският производител "Боинг" публикува бюлетин, с който припомни на самолетните компании да използват указанията при спешни ситуации, за да преодолеят специално разработената система на самолетите Max за предотвратяване на изпадане в stall - aеродинамично "увисване" ( няма достатъчно въздушна тяга под крилата на самолета заради голям ъгъл или заради ниска скорост).

Пилот, който не е бил на работа, спасил самолет 737 Max ден преди катастрофата в Индонезия

Пилот, който не е бил на работа, спасил самолет 737 Max ден преди катастрофата в Индонезия

Пилотът, който е бил на допълнително място в пилотската кабина, правилно е установил проблема