Пилотите на катастрофиралия пътнически самолет 737 Max на Етиопските авиолинии през миналия месец са предприели спешни мерки според указанията на производителя на самолета, но пак не са успели да си върнат контрола над летателния апарат.

Информацията разпространява АФП, като се позовава на американския вестник "Уолстрийт джърнъл".

До дни Франция разчита първите данни от „черните кутии” на падналия самолет в Етиопия

До дни Франция разчита първите данни от „черните кутии” на падналия самолет в Етиопия

"Черните кутии" от падналия пътнически самолет на Етиопските авиолинии пристигнаха тази сутрин в Париж

Самолетът катастрофира малко след излитането си на 10 март. Всички 157 души на борда загинаха. Това беше втората катастрофа с новия самолет 737 Max за по-малко от пет месеца, което принуди държавите да приземят този модел самолети.

Първата катастрофа с новия самолет се случи в Индонезия през октомври 2018 г., когато самолет на Lion Air катастрофира в Яванско море. След това американският производител "Боинг" публикува бюлетин, с който припомни на самолетните компании да използват указанията при спешни ситуации, за да преодолеят специално разработената система на самолетите Max за предотвратяване на изпадане в stall - aеродинамично "увисване" ( няма достатъчно въздушна тяга под крилата на самолета заради голям ъгъл или заради ниска скорост).

Пилотът на падналия самолет в Етиопия имал проблеми с контрола над 737 Max 8

Пилотът на падналия самолет в Етиопия имал проблеми с контрола над 737 Max 8

Той не е сигнализирал за някакви външни проблеми

Пилотите, опитали да си върнат контрола над етиопския самолет, първо са следвали тези процедури за изключване на въпросната система - Manoeuvring Characteristics Augmentation System (MCAS), но не са успели да възстановят контрола си над самолета, пише американският вестник, който се позовава на източници, запознати с предварителните данни от разследването на катастрофата.

След това пилотите са включили системата, докато са се опитвали да открият начин за поемане на контрол над самолета преди да катастрофират, допълва вестникът.

Източниците поясняват, че "последните подробности се основават на свалената информация от "черните кутии" на самолета".

Етиопското правителство обяви, че предварителният доклад за инцидента най-вероятно ще бъде публикуван през тази седмица.

"Боинг" се включва в разследването на катастрофата в Етиопия

"Боинг" се включва в разследването на катастрофата в Етиопия

Поредна катастрофа с често използван самолет

Смята се, че MCAS е ключовият фактор за двете катастрофи. Системата е създадена с цел автоматично насочване на носа на самолета надолу, ако се установи, че е изпаднал в stall или е изгубил скорост.

Според предварителния доклад преди катастрофата пилотите на 737 Max на Lion Air са се опитвали да поемат контрол над самолета, докато MCAS нееднократно е насочвал носа на самолета надолу.

Етиопия твърди, че има "ясни прилики" между двете катастрофи.