Войната на Русия срещу Украйна хвърли Полша в светлината на прожекторите като нововъзникващ, но сериозен играч в европейската отбрана. Изразходвайки 4 процента от своя БВП за отбрана, тя е една от малкото европейски държави, които надхвърлят целта на НАТО от 2 процента, пише "Чатъм хаус".
Разположена на източния фланг на НАТО и с жив спомен за живота под съветско управление, Полша е наясно със заплахата, която Русия представлява - за цяла Европа - и от години предупреждава съюзниците. През последните месеци тази заплаха стана още по-очевидна, тъй като европейските държави се борят срещу увеличените усилия за дезинформация, актове на саботаж и палежи от Русия или спонсорирани от Русия агенти.
В същото време, подобно на останалата част от Европа, Полша трябва да планира средносрочен до дългосрочен сценарий, при който САЩ може да пренасочат ресурси към Индо-Тихия океан, докато Китай засилва своите войнствени действия в региона. Подобна промяна ще има последици за полската сигурност и отбрана.
Централните принципи на политиката за сигурност на Полша са гаранцията за сигурност по член 5, осигурена чрез нейното членство в НАТО и двустранните й отношения със САЩ. В бъдеще Полша ще трябва да примири своя исторически трансатлантически подход с такъв, който максимизира ръководените от ЕС инициативи, за да подпомогне засилването на своя отбранителен индустриален капацитет.
Полша може да стане един от най-изтъкнатите участници в сигурността в Европа. Между 2022 г. и 2023 г. нейният бюджет за отбрана е нараснал в реално изражение с 46 процента. През 2025 г. Варшава планира още 10 процента увеличение на своя бюджет за отбрана. Но за да поеме Полша водеща роля в усилията за европейска отбрана и сигурност, простото увеличаване на разходите за отбрана няма да е достатъчно. Освен това ще трябва да разработи дългосрочна стратегическа визия за отбраната, която ръководи доставките и развитието на способностите.
Ревизираната военна концепция на Полша от 2017 г. вече призна важността на разчитането на собствените сили и максимизирането на възпирането. Сега също все повече се обръща към защитните механизми на ЕС.
Откакто Гражданската коалиция спечели изборите през октомври 2023 г., Полша е една от ключовите държави, които работят за повишаване на значението на отбраната в дневния ред на ЕС. Премиерът Доналд Туск подчерта значението на съвместните разходи на ЕС за отбрана, докато външният министър Радослав Сикорски се застъпи за разширяване на Европейския капацитет за бързо развитие (RDC) на ЕС.
Приносът на Полша към европейската отбрана
Полша е домакин на многонационални бойни групи на НАТО от 2017 г. в рамките на засиленото предно присъствие. САЩ ръководят бойната група в Полша, още един знак за техните силни двустранни връзки и тясно сътрудничество и на различни международни форуми. Полша също така е домакин на редица бази на НАТО, като най-новото попълнение е американска отбранителна база за балистични ракети под американско командване.
Преди това Полша е разположила войски като част от бойните групи на ЕС - последно през 2023 г. През юли 2024 г. Полша, заедно с Германия, разположи 2500 свои войници като част от RDC.
Като държава на първа линия, Полша вече е активен член на мисията на ЕС за военна помощ на Украйна, обучавайки една трета от общо 50 000 украински войници. Полският град Бидгошч сега ще бъде дом на център за обучение на съвместни сили, където украинските сили ще бъдат обучавани заедно със силите на НАТО.
На 8 юли 2024 г. Полша и Украйна подписаха ново двустранно споразумение за сигурност, което гарантира нови пакети за военна помощ тази година, обучение на украинските въоръжени сили и тясно сътрудничество във военната индустрия. Споразумението също така включва планове за преместване на част от полското оръжейно производство в Украйна, както и работа по споразумение за прихващане на руски ракети, изстреляни срещу Полша над украинска територия - стъпка, която ще засили възпирането на източния фланг на НАТО.
В миналото Полша беше резервирана относно укрепването на отбранителните инициативи на ЕС поради страх от дублиране на структури на НАТО. При предишното си правителство Полша бавно се присъедини към отбранителните инициативи на ЕС като Постоянното структурирано сътрудничество (PESCO), въпреки високите разходи за отбрана. Полските политици също се скараха заради неуспеха на полските национални оръжейни компании да осигурят финансиране от ЕС за производство на боеприпаси.
Съвсем наскоро това отношение започна да се променя и Полша призна потенциала на ЕС да допълва НАТО като ключов стълб на европейската сигурност. На срещата на върха на НАТО през юли 2024 г. министърът на отбраната на Полша подчерта значението на хармонизирането на способностите на НАТО и ЕС и призна увеличения принос за финансиране на отбранителната индустрия и способности.
Предстои труден път
Но Полша също е изправена пред предизвикателства. Тя се бори да задържи военен персонал и въпреки амбициозните планове за набиране на персонал, не успя да напълни своите новосформирани военни части - което означава, че те не са помогнали за увеличаване на оперативния капацитет.
Неотдавнашен доклад на Министерството на отбраната на Швеция потвърди, че оперативните способности на Полша са ограничени от недостига на персонал и оборудване. Пряката военна подкрепа на Полша за Украйна ускори модернизацията на нейния арсенал, но пълното използване на новите способности зависи от сроковете за доставка и обучение.
Въпреки че нейният принос към европейската сигурност до момента е ясен и Полша се е ангажирала да поеме по-голяма лидерска роля в европейската сигурност, ще отнеме няколко години, преди да успее да достигне пълния си потенциал. Това ще изисква увеличаване на инвестициите в отбранителната промишленост за развитие на способности и доставки, като същевременно се координира с европейските си партньори.
Загрижеността на Полша е, че всяко укрепване на европейската отбрана може да дойде с цената на по-нататъшното оттегляне на САЩ от Европа. Тъй като Полша се придвижва към по-видна роля в опазването на европейската сигурност, тя ще трябва да балансира това с усилията за поддържане на близки отношения със САЩ.