Българска стопанска камара (БСК) изрази своята скептична позиция по отношение на данъчното облагане. В позицията си те заявяват, че не подкрепят предприемането на радикални промени в данъчната система, включително въвеждането на нови данъци, без задълбочена оценка на въздействието и широк обществен и експертен дебат. Според тях, контролът от страна на законодателната власт, ниска ефективност и нецелесъобразност на част от публични инвестиции няма да доведат до очакваните резултати.
Страната ни заема едно от последните места в ЕС по фискална децентрализация, като незначителна част от общините имат задоволително равнище на финансова самостоятелност. В тази връзка, е необходима промяна на разпределението между приходите на общините и централната власт, радикално преустройство на административно-териториалното деление на страната и намаляване на броя на общините, в съответствие с новите демографски и икономически реалности, считат те.
С цел подпомагане на бизнеса в условията на задълбочаващата се икономическа криза, в следствие на пандемията от COVID-19, УС на БСК предлага следните данъчни облекчения и преференции за бизнеса за периода 2021-2022 г.:
- - Предприятията да бъдат освободени от данък върху печалбата. Те припомнят, че приходът от корпоративен данък в последните две години е в размер на 2,3-2,6 млрд. лв. Тези средства могат да бъдат пряко използвани за ефективно, пряко и непосредствено подпомагане на българския бизнес.
- - Физическите лица да бъдат освободени от заплащане на данък върху дивидента, в размер на 5%.
- - Спазване на конституционния принцип при определяне на административните такси спрямо разходите за тях.
- - Да се предвидят данъчни преференции за предприятия, които инвестират във високи и иновативни технологии.
УС на БСК призовава политическите сили, социалните партньори и експертната общност за балансираност, отговорност и компетентност при участиe в дебата за промени в данъчната система на Република България.
По-рано днес се проведе редовно заседание на Управителния съвет на БСК. Членовете на УС бяха запознати с хода на преговорите по Тристранното споразумение за приемане на механизъм за определяне на минималната работна заплата. В доклада си пред УС зам.-председателят на БСК Димитър Бранков отбеляза, че в хода на преговорите са отпаднали редица предложения за въвеждане на критерии и формула за определяне на МРЗ. "Очертава се нормативна празнота, доколкото от текста отпаднаха икономичедските и социални критарии и фактори, дефинирани в Конвенция 131 на МОТ, които са задължителни за ратифициралите конвенцията държави", подчерта Димитър Бранков. Предстои УС на БСК да се произнесе официално по Споразумението след приключване на консултациите и преговорите между заинтересованите страни.
Във връзка с изискванията на Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП) спрямо юридическите лица с нестопанска цел с годишен оборот над 20 000 лв., Управителният съвет прие Вътрешни правила на БСК за контрол и предотвратяване изпирането на пари, както и Оценка на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризъм. Документите са съобразени с разпоредбите на ЗМИП и с указанията на ДАНС.
Правилата съдържат: критерии за разпознаване на съмнителни сделки и клиенти, правила за наблюдение на сложни и необичайно големи сделки и операции, правила за идентифициране на клиенти, ред за съхранение на документацията, мерки, които се предприемат при установяване на съмнителни сделки и клиенти, и вътрешен контрол по спазване на мерките срещу изпирането на пари.