Черната кутия ще отговори на най-важния въпрос за фаталния полет на МиГ-29 в небето над Шабла - точно къде е експлодирал самолетът, посочи вавиоекспертът Ангел Борисов в ефира bTV. "Ако черната кутия продължава да записва и под 1200 м, когато радарът го е изгубил от обзор, това означава, че последният фатален удар е във водата. Ако записът на черната кутия прекъсва, след като радарът го е загубил и без да катапултира, ситуацията се развива за секунди, пилотът няма време да реагира и да уведоми ръководител "Полети", че ще катапултира. Това развитие отново ни навежда на мисълта, че последните секунди са ударът във водата", обясни Борисов.

Той съобщи, че е написал доклад до президента Румен Радев, в който обяснява защо черната кутия не трябва да бъде изпратена в Русия, за да бъде разчетена. "Първо в това учение ние стреляме срещу Русия, второ имаме опит от гражданската авиация", каза Борисов.

Според него оповестеният доклад на Военната полиция трябва да се формулира като предварителен - да се поясни какво се е случило, но не можем да го наречем заключение, докато не се разчете черната кутия.

Загуба на ориентация от пилота - причина за падането на МиГ-а край Шабла
Обновена

Загуба на ориентация от пилота - причина за падането на МиГ-а край Шабла

До 3-4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия

На 9 юни сутринта беше съобщено, че "при изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на Република България, самолет МиГ-29 от състава на българските Военновъздушни сили, е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч.". При трагичния инцидент загина майор Валентин Терзиев.

На 24 юни устройството беше намерено на дъното на Черно море и извадено с подводен робот. Стана ясно обаче, че черната кутия е частично повредена от водата и има лентов кабел за подмяна, а поставянето на нов крие риск от компрометиране на информацията. По тази причина военните препоръчаха да се потърси съдействие от производителя.

На 1 юли стана ясно, че черната кутия на падналия край Шабла изтребител МиГ-29 ще бъде разчетена в лаборатория в Русия.

На 14 юли отделът за разследване на авиационни произшествия представи доклад с три основни версии за инцидента.