Спряна е държавната субсидия за БДЖ, потвърди транспортният министър Ивайло Московски и уточни, че тази мярка е наложена от този месец. Той обясни, че причината е, че не се погасява заемът от 1995 година за БДЖ, който е държавно гарантиран.

Тъй като компанията няма възможност да плаща, се активира държавната гаранция, т.е. банката взема парите от бюджета и респективно бюджетът си ги възстановява от субсидията за БДЖ.

Припомняме, субсидията за БДЖ е около 160 млн. лева, като от жп-превозвача са на мнение, че без тях дружеството ще фалира.

Московски отбеляза, че по онова време не са били разделени БДЖ и НКЖИ и че сега се търси начин, по който НКЖИ да има основание да плаща по този заем. В тази връзка ще има още срещи между юристи и експерти на компанията, министерствата на транспорта и на финансите.

Според Московски, ако се правят вътрешни прехвърляния между БДЖ и НКЖИ, това пак означава, че реално пари към банката няма да влязат, защото, правейки вътрешни прехвърляния, НКЖИ намалява от задълженията на БДЖ за инфраструктурни такси. Транспортният министър изрази надежда, че скоро проблемът ще бъде решен.

Относно продажбата на товарни превози той каза, че ако има кандидат, който отговаря на условията, процедурата ще се проведе.

Пред Money.bg председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров заяви, че не е запознат дали наистина е взето такова решение. Той отказа да коментира на този етап и това до какво ще доведе спряната субсидия: "Няма как да коментирам нещо, което до края на деня може да е променено", заяви Владимиров.