Браншовете от хранителната индустрия ще се включат с дарения в натура в кампанията „Великден за всеки”. Това обяви омбудсманът Мая Манолова след среща с браншовите организации в сектора.

На срещата при омбудсмана присъстваха и министърът на земеделието и храните Десислава Танева, и д-р Дамян Илиев, изпълнителен директор на Българска агенцията по безопасност на храните. Омбудсманът Мая Манолова заяви, че представителите на браншовите организации имат идея тази кампания да стане ежедневна, като за целта се приемат законови промени, с които да бъде премахнат данък добавена стойност върху дарението на хранителни стоки. 

Своята подкрепа за кампанията заявиха от браншовите асоциации на хлебарите и сладкарите, месопреработвателите, млекопроизводителите, пивоварите, производителите на безалкохолни напитки.

Координацията при доставката на храните ще се извършва от БАБХ и Министерство на земеделието и храните. Омбудсманът Мая Манолова благодари и на големите търговски вериги, където кампанията, посредством  доброволци, ще прерасне в „Купи и дари” и всеки гражданин, които има желание да се включи, ще може да закупи хранителен продукт за нуждаещ се пенсионер.

Досега индивидуални дарения в парламента са  направили десет депутати и една парламентарна група, която е дарила по 200 лв. за всеки един от своите членове. На въпрос дали групата е малка или голяма, омбудсманът уточни, че става въпрос за малка парламентарна група.

„В края на седмицата ще бъде направена оценка за събраните дарения”, съобщи Манолова. По думите й се очаква тогава да има пълна информация за това, което е събрано до момента и като средства от националната телефонна линия с номер 1255 – в подкрепа на кампанията.

„С помощта на д-р Илиев и на доброволците, които имаме по места, очаквам, че ще се справим с организацията по пакетиране и доставка. Благодаря и на търговските вериги, които се включиха в днешната среща и декларираха, че ще участват в кампанията”, каза още омбудсманът.

Мая Манолова заяви, че близо 700 хиляди тона храни се унищожават годишно. По думите й ако тези храни се включат в употреба на практика в България няма да има гладни хора. „Една трета от българските деца не се хранят пълноценно, основни хранителни продукти липсват на тяхната трапеза заради бедност. Ако се подобри законовия регламент, това няма да бъде така - ще осигурим храна всеки ден на всички нуждаещи се български граждани.

След като заедно, надявам се много успешно, приключим кампанията „Великден за всеки” ще започнем заедно една друга кампания за облекчаване на законовия регламент за даряването на храни, което включва падане на ДДС при даряването на храни”, заяви омбудсманът Мая Манолова. 

Припомняме, периодично с подобни предложения излизат и от Рефроматорския блок, но идеите им не се приемат от финансовия министър Владислав Горанов.

По думите на омбудсмана каузата е благородна и си заслужава. „Аз поех своя ангажимент като омбудсман да се включа с цялата си енергия и правомощия в тази кауза”, заяви Манолова.

Манолова бе категорична, че под „зоркото око” на БАБХ до пенсионерите ще достигнат качествени, годни и безопасни храни. В кампанията с безплатни прегледи за пенсионери вече са се включили лекари и някои частни болници.

Мая Манолова бе категорична, че сега е моментът да събудим доброто да му дадем шанс.

Идеята на кампанията е посредством дарените средства на пенсионерите в страната да се предоставят ваучери за закупуване на хранителни продукти. Оператор на ваучерите са „Български пощи” със своите клонове.

Мариана Кукушева, председател на УС на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите заяви, че чрез кампанията се надяват да докажат, че има смисъл в каузата да отпадне ДДС върху даренията на храни и напитки.

„Сигурни сме в успеха на кампанията. Тук присъства целият спектър на хранително вкусовата и питейна промишленост. Ще се включим активно”, заяви Кукушева.

„За нас акта на дарение не е свързан само със светлите празници на Възкресението. Това е акт, който трябва да бъде ежедневие и производителите, търговците, изобщо дарителите да имат спокойствието да го правят”, категорична бе Кукушева.

Мотото, с което браншовата организация се включва в кампанията е „Великден във всеки дом, козунак на всяка българска трапеза”.