Председателят на УС на Съюза на международните превозвачи (CMП) Ангел Траков отправи в отворено писмо покана до премиера за спешна среща за ограничаване на настъпващата икономическа криза в страната, на която да бъдат обсъдени актуалните проблеми в сектора по международен автомобилен превоз на товари.

"Секторът по автомобилния превоз на товари е в криза, това стана ясно на инициираната от нас пресконференция на 21 февруари 2022 г., в пресклуба на БТА, където бяха изложени най-важните проблеми, които пряко засягат автомобилните превозвачи на товари", посочват превозвачите.

От CMП отбелязват, че българският транспортен сектор е силно засегнат от законодателните изменения на пакет "Мобилност" 1, които в голяма степен ограничават конкурентоспособността на българските превозвачи и водят до загуби както за самите търговски дружества, така и за целия сектор и страната. Те допълватм че не се отчитат особеностите на държавите в периферията на Евросъюза, а именно отдалечеността на част от държавите членки от центъра и липсата на товари, които да бъдат от/до държавата на установяване, което води до загуби в сектора, които освен икономически са и екологични и засягат голяма част от населението на Европа.

Превозвачите заявяват също, че през последните две седмици ситуацията коренно се е променила предвид военния конфликт между Русия и Украйна, който пряко е засегнал транспортния сектор, както относно превозите между двете държави, така и в цяла Европа. От Съюза на международните превозвачи поясняват, че търговските дружества, исвършващи международен автомобилен превоз на стоки, са силно зависими от цените на горивата, които през последните седмици се увеличават стремглаво нагоре.

МТС подхваща транспортните фирми, обмисля поскъпване на превоза

МТС подхваща транспортните фирми, обмисля поскъпване на превоза

Събев иска промени в механизма на финансиране на общините заради транспортното обслужване на населените места

Превозвачите подчертават, че държавните институции трябва да се намесят незабавно и да предприемат мерки, които поне частично да ограничат значителните загуби за сектора. "Вече няколко държави в Европа — Румъния, Полша и Ирландия намалиха акциза на горивата, а Унгария от своя страна въведе мораториум върху цените на горивата", изтъкват те.

"Държавата разполага с механизми за реакция в кризисни ситуации с цел облекчаване на бизнеса и гражданите. Настоявам да бъде осъществена спешна среща с вас, на която да бъдат обсъдени всички икономически мерки, които могат да бъдат в помощ на транспортния сектор в България", заявява Ангел Траков към премиера.

Според него една от мерките, които биха имали най-бърз и пряк ефект, е премахване на биодобавката в горивата за период от 6 месеца чрез изменение на Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата. Той допълва, че за това не е необходима нотификация от Европейската комисия. Превозвачите искат също намаляване на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца или на ДДС на горивата от 20% на 10%. Съюзът на международните превозвачи призовава и цялостно отпадане на пакет "Мобилност" 1, чието въвеждане би довело до много празни километри за връщане на превозните средства и безсмислен разход на гориво, а също и до ненужно замърсяване на околната среда.

МРРБ възмутени, че шофьорите на леки коли плащат двойно повече от товарните превозвачи

МРРБ възмутени, че шофьорите на леки коли плащат двойно повече от товарните превозвачи

Те искат справедливост

В отвореното писмо се казва още, че във връзка с кризисната ситуация у нас биха могли да бъдат въведени временни дерогации от прилагането на Регламент (EO) № 561/2006 относно времето за управление и периодите на почивка за водачите, извършващи вътрешен и международен автомобилен превоз на пътници и товари, което ще позволи на превозвачите да бъдат по-гъвкави при превозването на товари, като се отчете и факта, че на голяма част от граничните пунктове на Европа има забавяние при преминаването, дължащо се на хуманитарната криза.

"Съюзът на международните превозвачи винаги е бил диалогичен партньор, но при очевидната липса на диалог с ресорното министерство и всички останали държавни институции, не смятам, че имаме много ходове, които биха могли да избегнат бъдещи протестни действия. Транспортният сектор в страната не е политически обвързан, а исканията ни са изцяло икономически и свързани с все по-задълбочаваща се криза в страната. Липсата на адекватна реакция ще засегне повече от 80 % от предприятия притежаващи Лиценз на Общността, които са малки и притежават между едно и пет превозни средства. Последствията, които ще настъпят, трудно биха могли да бъдат ограничени и предвидени.

В тази връзка, очаквам да бъде свикана незабавна среща с вас, на която да бъдат обсъдени всички неотложни въпроси в областта на транспорта, както и да бъдат набелязани цели и конкретни мерки", обръща се Ангел Траков към Кирил Петков.