Софийската градска прокуратура (СГП) обвини двама бивши членове на Управителния съвет и директор на дирекция в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за инцидента на 25 август 2018 г. край Своге, при който загинаха 20 души, а 8 получиха средни телесни повреди.

Обвинените са Дончо Атанасов и Светослав Глосов.

И двамата са привлечени като обвиняеми на 17 април, сряда.

20 вече са жертвите в катастрофата край Своге

20 вече са жертвите в катастрофата край Своге

Обвиняем е само шофьорът

Обвинени са още:

- Б. Иванов - ръководител екип и изпълнителен директор на "Трейс София" ЕАД, която е изпълнител на ремонтните дейности;

- И. Иванов - технически ръководител, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно трудов договор, сключен с "Трейс - София" ЕАД; 

- С. Трифонов - Началник Асфалтова база "Костинброд", на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно трудов договор, сключен с "Трейс - София" ЕАД;

- М. Т. - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на "ПЪТКОНСУЛТ 2000" ЕООД, на който по надлежния ред е възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя;

- С. Попниколова - Директор на дирекция "Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции" в АПИ. 

Глосов и Атанасов са с мерки за неотклонение - парична гаранция в размер на 10 000 лева.
Шефът на "Трейс" Б. Иванов е с гаранция от 15 000 лева, а останалите обвиняеми - с гаранции от по 2 000 лева.

Разследванията по двете дела продължават, допълват от прокуратурата.

Проверяват фирмата партньор на "Трейс груп" за трагичния инцидент край Своге

Проверяват фирмата партньор на "Трейс груп" за трагичния инцидент край Своге

По непотвърдена информация тя е асфалтирала участъка

От държавното обвинение пишат, че доказателствата, които са събрани в хода на разследването, са обосновали повдигане на обвинения на Атанасов и Глосов, за това, че в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дейността на Дирекция "Управление на стратегически инфраструктурни проекти" и дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура", двамата не са изпълнили служебните си задължения, регламентирани в Закона за пътищата и в Правилата за работата на УС на АПИ.

Според прокуратурата те направили това с цел да набавят облага за строителната фирма ДДЗД "Трейс Своге", от което са настъпили значителни вредни последици.

СПГ сочи, че двамата имали за цел да набавят облага за "Трейс Своге", която се изразява в неизвършването за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатираните дефекти.

От това са настъпили значителни вредни последици за всичките водачи на превозни средства в участък 3 от пътя ІІ-16 "Своге - Нови Искър".
Последиците се изразявали в поставянето на водачите в опасност от реализиране на пътно произшествие, вследствие на по-дълъг спирачен път, както и загуба на стабилност на превозните средства при маневра, вследствие на намаленото съпротивление на хлъзгане на посочения участък.

Бивши шефове на АПИ на разпит за пътя София - Своге

Бивши шефове на АПИ на разпит за пътя София - Своге

Лазар Лазаров и Дончо Атанасов извикани в качеството им на свидетели

СГП допълва - разследването е започнало веднага след инцидента. Главният прокурор Сотир Цацаров заяви, че катастрофата ще се разследва в 3 направления - действията на водача на автобуса; задълженията на транспортната фирма превозвач; състоянието на пътя.

Разследването се водеше от следователи от Националната следствена служба (НСС).

Инж. Дончо Атанасов ще разследва себе си по сигнала на БСП

Инж. Дончо Атанасов ще разследва себе си по сигнала на БСП

Атанасов отговаря за поддържане на републиканската пътна мрежа

Припомняме, на 26 август прокуратурата обвини водача на рейса Григор Григоров, защото управлявал рейса с превишена скорост.

На 31 август следователите направиха 9 проби на пътната настилка, които бяха изпратени за експертиза. Извършени са общо 10 огледа на местопроизшествието, разпитани са 155 свидетели, назначени са общо 46 експертизи.

От заключението на експертизата на настилката се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно - следствена връзка с настъпилия тежък резултат.

Община Своге многократно е сезирала АПИ за злополучния път в Искърското дефиле

Община Своге многократно е сезирала АПИ за злополучния път в Искърското дефиле

Пътната администрация обяснява, че си е свършила работата, обезопасяват веднага