Софийската окръжна прокуратура започна предявяване на обвинения за тежката катастрофа с автобус край Своге.
По делото като обвиняеми са привлечени шофьорът на автобуса, който е нарушил правилата за движение по пътищата и при условията на независимо съпричиняване с Б. И., С.Т., И.И., М.Т. и С.П. е причинил телесни повреди на 10 души и смъртта на други 20. Случаят е окачествен като особено тежък.
Б. И., С.Т., И.И., М.Т. и С.П. са обвинени за това, че през 2014 г. на път II-16 "Мездра - Елисейна - Своге", в качеството си съответно на ръководител екип и изпълнителен директор на фирмата изпълнител, началник на Асфалтова база, технически ръководител, строителен инженер и директор на дирекция в Агенция "Пътна инфраструктура", са нарушили изискванията за добро качество на ремонта на път II-16 "Своге - Нови Искър", Участък 3. От събраните доказателства по делото е установена и техническа причина за възникване на катастрофата - значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта заради лошото му качество. Направените експертизи показват, че грапавостта на пътното покритие е незадоволителна, а съпротивлението на хлъзгане е по-малко от минимално допустимото. Установено е, че пътят в района на катастрофата е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане, а в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда.
Водачът на автобуса беше привлечен като обвиняем още на 26 август 2018 г. за това, че при шофиране с посока на движение Своге-София е нарушил правилата за движение, като е шофирал с по-висока от разрешената скорост и по непредпазливост е причинил телесна повреда и смъртта на повече от едно лице. С постановление на главния прокурор делото беше възложено за разследване на Националната следствена служба.
На 17 април 2019 г. прокуратурата повдигна обвинения и на двама членове на Управителния съвет на АПИ - Дончо Атанасов и Светослав Глосов, тъй като при разследването е установено, че двамата не са изпълнили служебните си задължения, с цел да набавят облага за Дружество по закона за задълженията и договорите и от това са настъпили значителни вредни последици. Облагата се изразява в неизвършване за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатирани дефекти, заради които се създава реална опасност от по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност на МПС при маневра вследствие на намаленото съпротивление на хлъзгане.
Предприето е предявяване на разследването на пострадалите.
Припомняме, жестоката катастрофа стана на 25 август 2018 г.
Заради съмнения, че при ремонтирането на пътя не е използван качествен асфалт, на 27 август следователи влязоха в сградата на "Трейс Груп Холд" АД, която е сред основните изпълнители на ремонта на пътния участък край Своге.
На 28 август властите започнаха проверка и във фирмата "Мега-инвест холд ЕООД" в Дупница, която е партньор на "Трейс груп".
Катастрофа и състоянието на пътя станаха повод за оставки и обвинения в корупция - оставки подадоха Валентин Радев, Николай Нанков и Ивайло Московски, съответно министри на вътрешните работи, на регионалното развитие и благоустройството и на транспорта.
Сам ден преди инцидента от неправителствена организация бяха публикували становище, че тази пътна отсечка не е в добро състояние въпреки ремонта за почти 23 млн. евро.