Проектът за ремонта на релсите на столичната улица "Граф Игнатиев" тръгнал зле още от самото начало, защото Столичната община отправяла заплахи какви огромни глоби би могла да наложи, ако проектът за изпълнение на ремонта закъснее.

Toва стана ясно от свидетелските показания на автора на първоначалния проект за трамвайно трасе на "Граф Игнатиев" инж. Румен Борисов от "ИНФРАСИТИ - РБ ОДД" по време на днешното съдебно заседание в Специализирания наказателен съд срещу бившия заместник-кмет по транспортни въпроси в Столична община Евгени Крусев. 

Подложката на Графа единодушно сменена от експертния съвет

Подложката на Графа единодушно сменена от експертния съвет

Евгени Крусев не каза какви са доводите на експертния съвет

Крусев е подсъдим за това, че е нарушил Закона за обществените поръчки, както и задълженията си, като съществено е изменил условията по сключения договор с "Джи Пи Груп" АД за ремонта на ул "Граф Игнаиетв". Според обвинението Крусев е облагодетелствал "Джи Пи Груп" и е нанесъл вреди за Столична община - на дружеството са заплатени строително-монтажни работи на завишени цени в размер на 621 194,01 лева с ДДС, както и са заплатени неизпълнени количества и обеми строително-монтажни работи в размер на 298 669,54 лева с ДДС - или общо 919 863,55 лева с ДДС.

Тръгва делото срещу Евгени Крусев за релсите по Графа

Тръгва делото срещу Евгени Крусев за релсите по Графа

Ремонтът бе съпътстван от редица скандали

Припомняме, в началото на юли месец тръгна делото срещу бившия заместник-кмет по транспортни въпроси. Тогава магистратите решиха съдебният процес срещу Крусев да започне на 30 септември 2019 г. с разпит на свидетели.

В съдебната зала от четирима призовани свидетели по делото трима не се явиха. Нито една от страните по делото - и прокуратурата, и защитата, не изразиха претенции за събирането на нови доказателства.

Проектът за ремонта на столичната улица "Граф Игнатиев" бил разработен на две фази - идеен и технически. Разликата в двата проекта е в степента на подробност. В идейния проект се дава основна информация за конструкцията, а техническият проект е по-подробен и има повече детайли за самата конструкция, разясни Борисов.

По думите му напрежението, което се създавало от Столичната община със заканите за налагане на глоби, създавало психоза в строителите. Борисов не получил информация какви материали щели да се доставят за ремонта, но разбрал, че няма да бъде полиуретанова подложка, а стари гуми. Според него с поставяне на стари релсови гуми нямало да се постигне нужното качество.

До 1 млн. лева глоба грози строителя на "Графа" заради некачествения ремонт
Обновена

До 1 млн. лева глоба грози строителя на "Графа" заради некачествения ремонт

Санкция за забавяне обаче няма да има

Той предупредил столичния кмет Йорданка Фандъкова, че подложката щяла да бъде подменена, но тя заръчала на Евгени Крусев да се придържа към реализацията на проекта.

Съветът на Направление "Архитектура и Градоустройство" (НАК) предложили проект, който да замени неговия, стана ясно от свидетелските показания на Румен Борисов.

Освен това той дълго време не знаел с кого щял да бъде сключен договорът за поставяне на подложката на релсите. Според Борисов сегашния виброизолационен материал от "Пандрол", който е сложен на релсите на "Графа" нямало да свърши работа. Материали от австрийската компания "Гетцнер" не са били поставяни на "Графа".

Борисов посочи, че в първоначалния изработен проект било заложено да се постави система с плаващи плочи, но в техническия, след танало ясно, че парите не са проблем, било заложено на полиуретановата подложка.

Той не е сключвал договори за доставка на подложки и релси, а имал сключени фирмени договори, когато нещо е трябвало да се разработи. Борисов не е включвал в проектите си продукти, на които фирмите са били доставчици стана ясно от думите му пред съда.

В търга имало официални разяснения, като се питало дали точно тази подложка - виброизолационната от "Пандрол" трябва да бъде с тази форма около релсовата гума. Отговорът на проектанта бил, че имало заложени в документацията разяснителни параметри, като общата височина на релсата заедно с пакета трябвало да бъде 215 мм.

Предложената подложка от ПСТ "Холдинг" не отговаряла на изисквания за ремонта на релсите на "Графа". От шест изисквания, тя отговаряла на две, а в останалите четири изисквания, които са по-важни, предложеното от фирмата не отговаряла.

В договора е нямало клауза, според която Румен Борисов да е получил възнаграждение процент за доставка на релси и други материали от "Фьосталпине". Доставката на релсите за ремонта на столичната улица "Граф Игнатиев" е била именно от "Фьосталпине". Защитата поиска Борисов да представи този договор на следващото съдебно заседание и въпреки че прокуратурата не се съгласи, съдът уважи това искане.

Припомняме, Крусев подаде оставка като завеждащ ресора "Транспорт и транспортни комуникации" в СО, след като започна разследване срещу него за злоупотреба в полза на фирмата, която ремонтира столичната улица "Граф Игнатиев" - "Джи пи Груп".

Ремонтът на "Графа", освен, че продължи много по-дълго и бе съпътван от редица скандали - за бетонираните дървета, за плочките, за перките и други - завърши и с много забележки, които, както се разбра, така и няма да бъдат отстранени. Дефектите обхващат 15 дка от общо 40 дка ремонтирана площ, а строителят ще се размине само с глоба.

Крусев не се страхува от повдигнатите му обвинения

Крусев не се страхува от повдигнатите му обвинения

Водя се от интересите на общината, увери той