За разследващия екип е било изключително важно да намери максимално независима лаборатория, тъй като голяма част от лабораториите, които работят на територията на страната са собственост или под контрола на АПИ, или са собственост или под контрола на строителните фирми. Това обяви на брифинг говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова във връзка с решението на Софийската градска прокуратура да обвини седем длъжностни лица за катастрофата край Своге, при която на 25 август загинаха 20 души, а още 8 бяха ранени.

Тя допълни, че разследващите са искали да се позоват на един обективен и независим отговор на поставените от прокуратурата задачи.

Установено е, че асфалтовата смес на пътя е трябвало да съдържа едър трошен камък, а е поставен едър трошен варовик.

Асфалтовата смес на пътя не отговаря на рецептата за това какво да бъде съдържанието на смесите в асфалта, обясни Арнаудова и посочи, че по предписание е трябвало да съдържа едър трошен камък. Установено е обаче, че е поставен едър трошен варовик, който е много по-евтин, обясни Арнаудова, но не осигурява такова добро сцепление между гумите и настилката. По думите й няма как това да не се е знаело от изпълнителя на пътя, най-малкото защото не може да не знае какво купува за съответната цена.

"Това е довело до силно нарушена възможност на сцепление на гумите с пътната настилка, хлъзгане на автомобилите и невъзможност да бъдат управлявани добре от водачите", подчерта Арнаудова.

Също така Арнаудова обясни, че в документацията липсва каквато и да било мантинела, въпреки това от строителя е била поставена някаква мантинела. Тя обаче не отговаря на изискванията за такъв път - тежък откъм трафик и на тежкотоварни автомобили и откъм катастрофи.

Неспазването на служебните задължения са довели до смъртта на 20 човека край Своге, обясни говорителят на главния прокурор.
Всички длъжностни лица умишлено не са полагали необходимите грижи и са проявили безотговорност. Нищо от онова, което те са описали, не отговаря на обективната истина, посочи Румяна Арнаудова.

"С оглед на всички доказателства считаме, че всички обвиняеми умишлено са проявили безотговорно отношение към своите задължения и са си позволили да съставят документи с невярно съдържание, за да може да се позовават на тях в случай на проверка", разясни Румяна Арнаудова.

В понеделник ще бъде привлечен като обвиняем още единия директор на дирекция в АПИ, който е имал пряко задължение да следи и контролира изпълнението на ремонта по този участък от пътя.

Арнаудова припомни, че в механизма на катастрофата вина носи водачът на автобуса. Скоростта на автобуса е била около 53.5 км/ч при максимално допустима скорост 40 км/ч. Ако шофьорът се е движел с 40 км/ч е могъл да завие надясно, без да се наложи да навлезе в насрещното, обясни Арнаудова. "Ако се беше съобразил с тази скорост, нямаше да се случи трагичният инцидент", сигурна е Арнаудова и обясни, че в случая за престъпление може да се говори за съвиновност.

По случая са налице три направления.

Първо - действията и нарушенията на водача на автобуса;

Второ - дейността, която осъществява фирмата превозвач;

Трето - състоянието на пътя.

Обвиниха Дончо Атанасов и Светослав Глосов за катастрофата край Своге
Обновена

Обвиниха Дончо Атанасов и Светослав Глосов за катастрофата край Своге

СГП обвини и други, сред които шефа на "Трейс"

По отношение на Светослав Глосов и Дончо Атаносов Румяна Арнаудова посочи, че те са обвинени в престъпление по служба и в резултат на неизпълнение на служебните задължения е настъпила опасност за всички водачи на МПС.

По думите на Арнаудова те са преследвали цел - да не се наруши финансовата стабилност на фирмата строител, в случая "Трейс" - и да не причинят последици на банковата гаранция - 2 млн. лв. "Не е имало адекватни действия от страна на ръководните органи на АПИ", бе категорична Арнаудова.

Арнаудова разясни, че са извършени и други престъпления от Дончо Атанасов и Светослав Глосов. През 2017 г. са започнали да се случват на територията на Своге в района на местопроизшествието множество пътни инциденти. Те са 7 и за тях началникът на РУ - Своге е подавал сигнали до АПИ и Областно пътно управление, обясни тя.

Глосов е трябвало да свика извънредно заседание на УС на АПИ, за да се разгледа тази информация и да предприеме действия по усвояване на предоставената банкова гаранция в полза на АПИ от страна на строителя "Трейс". Вместо да се случи това Глосов е изпратил писмо до "Трейс" с молба да отстранят констатираните нередности.

От страна на "Трейс" имало реакция - те се позовали на изготвени документи с невярно съдържание. От фирмата изпълнител са твърдели през цялото време, че с оглед на извършеното от тях добросъвестно строителство не би могло да настъпи износване на най-горния слой на асфалта. В това време е изтекъл срокът на гаранцията на строителството и "Трейс" са усвоили банковата гаранция от 2 милиона лева без пътят да е ремонтиран.

Арнаудова посочи, че Дончо Атанасов е трябвало, след като АПИ е получавала продължаващи сигнали за лошото състояние на пътя, да предприеме действия за финансиране на такъв ремонт. "Отново бездействия от страна на Дончо Атанасов. Тези действия от страна на двамата членове на УС на АПИ са престъпления по служба", подчерта Арнаудова. Тя повтори, че целта им е била да не се причинят неблагоприятни последствия за фирмата строител "Трейс и тя да усвои банковата гаранция.

От страна фирмата "Трейс" са се подписвали документи с невярно съдържание и са подготвяни около година.

Всички доказателства са напълно достатъчни да се повдигнат настоящите обвинения, разкри Арнаудова и допълни, че това не е краят на разследването, защото доказателствата продължават да се анализират. Разследването на тежкия инцидент край Своге продължава, а кръгът на обвиняемите не е изчерпан. Разпитани над 150 свидетели, а предстои да бъдат разпитани и още. 

Проверяват фирмата партньор на "Трейс груп" за трагичния инцидент край Своге

Проверяват фирмата партньор на "Трейс груп" за трагичния инцидент край Своге

По непотвърдена информация тя е асфалтирала участъка

Според Арнаудова по този начин прокуратурата налага нов стандарт при разследване на пътните произшествия.

На 26 август прокуратурата обвини водача на рейса Григор Григоров, защото управлявал рейса с превишена скорост.

На 31 август следователите направиха 9 проби на пътната настилка, които бяха изпратени за експертиза. Извършени са общо 10 огледа на местопроизшествието, разпитани са 155 свидетели, назначени са общо 46 експертизи.