Цистерната, която през декември 2016 г. предизвика смъртоносна експлозия в Хитрино не е била годна за експлоатация.

Това пояснява от фирмата "Булмаркет ДМ", позовавайки се на експертиза и уточнявайки, че композицията не е била тяхно притежание. 

В съобщението се допълва, че документът е изготвен от вещите лица проф. д-р инж. Валери Стоилов от Технически Университет - София и проф. д-р инж. Симеон Ананиев от ВТУ "Тодор Каблешков"- София.

Нови вещи лица и нови експертизи по делото за трагедията в Хитрино

Нови вещи лица и нови експертизи по делото за трагедията в Хитрино

Вещите лица са проверени за конфликт на интереси

Те са извършили детайлно проучване на техническото състояние на пробитата вагон-цистерна, на нейните стени и дъна. Тяхното заключение е, че цистерната не отговаря на международните изисквания за превоз опасни товари.

Експертите посочват, че върху нея няма поставена маркировка, указваща датата и вида на извършеното изпитание, което е част от изискванията по стандарт. Последният сертификат е от 01.11.2013 година. Липсва щемпел на експерта, провел изпитването. Не е спазена разпоредбата на RID, минималната дебелина на стената да не е по-малка от указаните в конструктивните стандарти.

Печка предизвикала взрива в Хитрино със 7 загинали и заличени цели улици

Печка предизвикала взрива в Хитрино със 7 загинали и заличени цели улици

Защитата не приема тази експертиза

Докладът им сочи, че сертификатът на въпросната вагон-цистерна не съдържа информация за одобрена акредитационна процедура в съответствие с европейските стандарти. В експертизата става ясно, че дебелината на дъната на корпуса са по-малки от минимално допустимите.

Това означава, че по нея има отлагания, натрупани от годината ѝ на производство - 1971 г до 2016 г. Вещите лица посочват, че според измерените стойности цистерната е следвало да бъде бракувана, а ремонтът на резервоара е извършен неправилно.

Малко по-късно от фирмата собственик съобщиха, че според експертизата подаването на ток в мрежата е причинило взрива в Хитрино. 

Първоначалното замасяване и последвалото подаване на напрежение са довели до получаване на искрене и електрическа дъга с голяма мощност и много висока температура, се казва в съобщението. 

Правят нови експертизи по делото за Хитрино

Правят нови експертизи по делото за Хитрино

При влаковата катастрофа преди 3 години загинаха 7 души, а 14 бяха ранени

Припомняме, влакова композиция с пропан бутан на фирма "Булмаркет" дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година. Седем души загинаха, 29 бяха ранени.

Разрушени бяха къщи, изпочупени дограми. Взривът заличи цели улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.

На 25 октомври 2017 г. окръжната прокуратура в Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти, управлявали влака, който дерайлира на 10 декември 2016 година на гара Хитрино. Двамата машинисти - Димитър Михнев и Радослав Петков бяха обвинени, че са управлявали влака в нарушение на правилата.

Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г. по съкратената процедура. Двамата не се признаха за виновни.

Според кмета на Хитрино човешка грешка е причинила трагедията

Според кмета на Хитрино човешка грешка е причинила трагедията

Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г.

Първоначалната версия за катастрофата в Хитрино беше висока скорост.

На заседанието по делото в Шумен от 15 ноември 2018 г. бе представена тезата, че причината за мащабната трагедия била предизвикана от печка на твърдо гориво.

Другата версия бе, че незаключена стрелка е предизвикала дерайлирането на товарните вагони. Локомотивът и първите пет вагона от композицията минават без проблеми покрай тази стрелка.

През март 2019 г. инженер заяви, че стара цистерна, която е трябвало да отиде за скрап, е причинила трагедията в Хитрино. Ако дебелината на стените на спуканата цистерна бе като на другите в композицията, вероятно нямаше да има проблеми", обясни инженер Димов в съда.