"Приехме 5 от 12 важни законопроекта. Приеха се важни законопроекти, символните обаче останаха на заден план". Това заяви пред БНР служебният министър на правосъдието Крум Зарков.

Той посочи, че всички тези законопроекти са минали през широки обсъждания.

"Според мен се получиха добри. Ще прегледаме още веднъж дискусиите в парламента, за да видим дали има нещо, което можем да нанесем. В по-голямата си част тези дискусии бяха доста несъдържателни от гледна точка на това, че те спряха на първо четене. Ще направим преглед на всичко, което се каза, но като цяло мога отсега да заявя, че законопроектите ще бъдат същите или поне същите ще предложа на Министерския съвет, който трябва да реши дали да ги предостави на вниманието на Народното събрание", обясни Зарков.

Той посочи, че става въпрос за тежки политически решения, зад които трябва да има политическо мнозинство.

Зарков допълни, че през следващите два месеца ще се занимава с работа, която по-пряко касае и гражданите.

Зарков: Ако депутатите искаха, щяха да приемат механизма за контрол на главния прокурор

Зарков: Ако депутатите искаха, щяха да приемат механизма за контрол на главния прокурор

Под една или друга форма лидерският въпрос ще бъде поставен на Конгреса

Министърът не бил чул от ГЕРБ визия за съдебна реформа. Думите му бяха по повод позиция на председателя на бившата вече правната комисия Радомир Чолаков. Няма лошо да се дискутира и пита, но тези въпроси стоят на масата от 15 години, подчерта той.

Трябва политическо решение - ясно да се каже какво искаме да направим като държава, а след това се организира написването на закона и детайлите, изтъкна Зарков. Според него представеното в Министерския съвет, по което е работено от две правителства, е най-доброто, правено досега.

"Не стигна воля, а не време, за да бъде приет", категоричен бе той.

Зарков припомни, че законът е бил приет с огромно мнозинство в парламента. "Те трябва да решат какво искат. Не да приемат всичко накуп и след това да питат. Народните представители трябва да поемат отговорност", настоя министърът.

"Според нас решение на този проблем се крие в това да може човек, който нито преди разследването, нито след разследването зависи, ако щете формално, от главния прокурор, който ще бъде евентуално обект на това разследване", обясни той.

По негови думи тези закони, освен всичко друго, бяха включени в Плана за възстановяване. Това беше един от аргументите, подчерта Зарков и припомни, че в началото на това НС всички парламентарни групи са заявили, че основен приоритет са законите по Плана.

"Аз не съм съгласен хората да четат подобни статии, докато чакат по опашките по Шенген", отсече той и допълни, че Нидерландия, а впоследствие и Австрия, са заложили добър доклад за България по европейския хоризонтален механизъм за върховенството на закона, за да вдигнат своето вето.

Крум Зарков: Само с натиск НС ще приеме механизъм за контрол над главния прокурор

Крум Зарков: Само с натиск НС ще приеме механизъм за контрол над главния прокурор

Той смята, че законопроектът ще бъде приет макар и в следващия парламент

Според Зарков този механизъм няма да подобри цялостното функциониране на прокуратурата, което обаче не значи, че не трябва да се направи.

"Никога не съм твърдял, че с приемането на този закон всичко, свързано с прокуратурата, се решава. Не е така. Тези въпроси имат други решения. Има известни елементи от тях и в този закон, но не свързани с механизма", отбеляза той.

По негови думи голямата сила на прокуратурата идва от две места - монопол на това кое става общоизвестно и как, другото - монопол дали ще се образува досъдебно производство или не.

Понякога има типично фанфарни мероприятия, изтъкна Зарков и добави: "Може да направим и черната книга на прокурорските акции, които са започнали много шумно, създали са големи дебати, политически сътресения, промени на министри или друго и накрая свършват по този начин. Винаги съм бил привърженик на тезата, без значение кой е главният прокурор, че прокуратурата говори след осъдителните присъди, не преди това".

По негови думи този механизъм не може да накара прокуратурата да работи, но да носи отговорност. Тя трябвало да бъде накарана да работи чрез механизмите за отчетност, чрез ВСС и по правилата, които съществуват, но не се прилагат.

"Понякога се действаше неправомерно показно с очевидно други цели, а не целите на наказателното преследване. Не всичко може да бъде законодателно решено. Нито един закон не може да бъде предпазен от този, който го прилага", отбеляза Зарков. Има отговорност и на начина, по който законите се прилагат, подчерта министърът, визирайки и ВСС, и главния прокурор.

Зарков: Механизмът за разследване на главния прокурор не е импровизация

Зарков: Механизмът за разследване на главния прокурор не е импровизация

В пленарна зала ПП и ДБ са допуснали да бъдат метнати

По негови думи човешките права са недостатъчно защитени, наказателното преследване е недостатъчно ефективно или прекомерно показно, и в крайна сметка тези, на които не са защитени правата, плащат от джоба си за тези акции.

"Бяхме изправени пред много тежка конституционна криза, но тя не е преодоляна, а смекчена, предупреди Зарков. Според него ситуацията, в която се намираме, не е нормална.

Той отчете и че има напрежение в БСП.

"Партията отново е пред избори. Влиза в тях от пета позиция. Не се забелязват някакви промени, които да могат да ни дадат каквото и да е чувство, че ще тръгне отново нагоре. Това, естествено, създава напрежение. Много хора не са се примирили с маргиналното място, което е отредено на БСП. Аз съм от тези хора", коментира той ситуацията със столетницата.

Според него лидерският въпрос е поставен. "Не може да правиш едно и също с едни и същи хора и да очакваш различен резултат", категоричен бе Зарков.

Той е на мнение, че изчезването на БСП от челните места на изборите е една от причините да не могат да се създават мнозинства и правителство.

На въпрос дали лидерската позиция в партията е негова цел, Зарков отвърна, че в момента пред него не стои този въпрос. "По принцип имам много и големи цели пред себе си. Тази може да бъде една от тях - да", посочи той.