Съвременните технологии дойдоха на помощ на творческите умове на режисьорите и сценаристите и им помогнаха да извършат истинска революция в киното, съобщава CNN и публикува списък с най-значителните постижения, които преобразиха кинематографията.
1. В анимационните филми се използва интерфейсна компютърна графика (CGI), за да се създадат триизмерни изображения на обектите, персонажите и общите планове.
През 1995 година режисьорът Джон Леситър, по искане на “Уолт Дисни” прави първия пълнометражен анимационен филм Toy Story с използване на CGI.
Лентата получава награда “Оскар” за личния принос на Джон Леситър и е номинирана в още три категории – за най-добър оригинален сценарий, за най-добра музика и за най-добра песен.
2. Програмата за изкуствен интелект Massive, разработена в студио WETA. Именно с нейна помощ са създадени сцените на грандиозните битки на компютърните персонажи в трилогията на Питър Джаксън “Властелинът на пръстените”.
Програмата може да създава широкомащабни битки с използването на масовки едва от няколко хиляди души. Всеки от компютърните войници, участващи в боя “мисли” самостоятелно и взема решения без намесата на аниматора. Това позволило заснемането на битки, в които участват до 70 000 персонажа едновременно.
Един от най-удивителните персонажи от трилогията – Ам-гъл – е напълно генериран на компютър. С помощта на технологията motion capture е моделирана кожата му, костите и мускулите на съществото.
3. В друга холивудска продукция, която счупи бокс-офисите – “Матрицата”, е използван т. нар. ефект на куршума - Bullet-time и Flow-mo.
Целта на тази технология е да забави с част от секундата снимането на действието, което става в реално време. Седем компании са работили за създаването на специалните ефекти на трилогията.
В първата “Матрица” са използвани около 400 специални ефекта, докато в третата част те са вече 2500.
Отделно трябва да се отбележи спецификата на сцената в епизода The Superpunch, при който Нео с мощен удар деформира лицето на агент Смит. Допълнителната сложност идвала от това, че действието се развива под проливен дъжд. Предаването на движенията на водните капки се усложнявало заради необходимостта от моделиране на въздействието на капките с виртуалните актьори.
4. Синият екран. Фантастичният филм Sky Captain and the World of Tomorrow от 2004 година, бе първият, при заснемането на който въобще не са използвани декори. Той изцяло е монтиран с помощта на цифрова технология, наречена “син екран”.
Вместо декори в студиото бил монтиран огромен син екран, на който се проектирали компютърни симулации, създадени по-рано.
5. Използването на “висящи” актьори в схватките - wire–fu. Системата, на която виси тялото се изчиства от кадъра с помощта на цифрова технология. По този начин актьорите участват в главозамайващи каскади и прекарват дълго време във въздуха. Тази вид ефекти бяха използвани в “Ангелите на Чарли” и “Тигър и дракон”.
6. Майсторите на космически ефекти използват новите технологии, за да придадат необичаен вид на персонажите си. Така екипът на Грег Кенъм и Уесли Уофърд получи “Оскар” за своята работа. Те разработиха нов тип дълготрайни протези от силикон – своеобразен силиконов грим за филма “200-годишния човек”. Новият силикон бил удобен за кожата и предавал мимиките на актьора.
7. Балоните Airstar. Френската фирма Airstar произвежда хелиеви балони, с които с мека равномерна светлина могат да се осветят площи от 1000 до 3000 квадратни метра. За първи път такива балони са разработени през 1995 година, под ръководството на президента на компанията Пиер Шабер. 8. Нова цифрова технология – заснемане с камера с висока резолюция, за първи път е използвана от Джордж Лукас при снимките на втората част на “Междузвездни войни”. Sony създаде цифровата суперкамера High Definition, с която може да се снима качествено видео, след което да се прехвърли на 35-милиметрова лента, като при това не се губи качеството.
9. Снимане с “бягаща” ръчна камера. Технология, използвана за правене на оригинални филми без огромни бюджети. Един от най-показателните филми, заснети с тази технология е превърналият се в класика филм на ужасите The Blair Witch Project.
10. Програмата на Apple Final Cut Pro, създадена през 1999 година за монтаж на пълнометражни филми и рекламни клипове. Софтуерът позволява да се монтира и редактира готовият материал.