Сенчестият флот от танкери на Русия замърсява световния океан с изтичане на нефт. Западът на практика пренебрегва екологичните щети, пише Politico.
Съвместно разследване на Politico и журналистическата група с нестопанска цел SourceMaterial установи поне девет случая на кораби на руския сенчест флот, които оставят след себе си петролни петна от 2021 г. насам.
Шведският външен министър Мария Малмер Стенергард заяви пред репортери, че руските кораби представляват "значителна опасност" за морската среда и тези инциденти са доказателство за това.
"Тези плавателни съдове не само са стари и до голяма степен нерегулирани, но и често не са застраховани, което означава, че в случай на теч или по-сериозен [нефтен] разлив, за правителството ще бъде трудно да ги подведе под отговорност", се казва в публикацията.
Експертите смятат, че е само въпрос на време някой от тези кораби да претърпи катастрофа със сериозни екологични и икономически последици.
Рискът, предизвикан от флота в сянка, е глобален: анализът на маршрутите на флота в сянка показва, че корабите са пътували покрай западното крайбрежие на САЩ, като многократно са преминавали през Средиземно море, Ламанша и са заобикаляли бреговете на Китай.
Проблемът е особено актуален за Стария континент, където експертите смятат, че голяма авария на такъв кораб е въпрос на време, тъй като Европа е основният маршрут на тези кораби.
Сателитните снимки показват, че малки аварии вече се случват по целия свят, почти незабелязани от местните власти.
Журналистически разследвания показват, че дори европейските правителства не желаят да се противопоставят на проблема. Показателен в това отношение е случаят с танкера Innova, който напусна Мурманск през март и разля нефт в 23-километрово нефтено петно на 100 км от бреговете на Шотландия. Плавателният съд обаче не беше задържан от властите на Обединеното кралство.
Говорител на Агенцията за морска и брегова охрана заяви пред репортери, че тя е открила "недостатъчни доказателства за нарушение" - въпреки че съществува изискване да се разследват видимите петна, когато това е възможно.
"Винаги се обмислят действия, ако има доказателства за потенциална вреда за околната среда или обществеността, какъвто не е случаят в този случай", каза говорителят.
В крайна сметка танкерът се е придвижил спокойно до пристанището Вадинар в Индия. След това през юли Innova сменя името, управителите и собственика си.
Innova далеч не е единственият плавателен съд, който буквално е оставил следи от замърсяване след себе си. На 18 февруари спътници забелязват друго петно с дължина 47 км край бреговете на Италия, което съвпада с координатите на друг танкер от флота на сенките - Aruna Gulcay. Италианската брегова охрана не е извършила проверка на плавателния съд. Но представител на Италианската морска агенция заяви, че се е свързал с най-близките кораби, за да получи информация за разлива.
На този фон решителни европейски политици призовават за активни санкции срещу отделни кораби от руския флот в сянка.
За да транспортира своя петрол, Русия е създала "сенчест флот" от стари танкери, много от които са закупени чрез сложни схеми. Файненшъл Таймс установи как точно Русия купува тези кораби. Тъй като корабите са закупени чрез хитра схема, е изключително трудно да се определи крайният собственик.
Също така посочихме, че Чешката република е похарчила 5 пъти повече за петрол и газ от Русия, отколкото за помощ за Украйна. Чешката промишленост се възползва от пропуск в руските петролни санкции.
projekt
на 18.10.2024 в 16:05:28 #3Доко - доко ... Това е ирония насочена към част пишещите тук евро анал демократи. Напълно съм съгласен с теб. Още в началото имаше един кораб който превозване руски нефт който акостира в Англия. На въпроса защо Англия ползва руски нефт, отговара бе че англичаните не се интересуват от страната на произход. Тях ги интересува от кой купуват, интересуват се само от посредника. Само лумпени като Бг правителството се правят на по католици от папата.
ddoko-doko
на 18.10.2024 в 10:13:57 #2Проджект, или се правиш на дръж ми шапката или явно гледаш медиите, които снасят удобна за противниците на Русия информация. Колко пъти да напиша, че до платформата на която работя (на 110 мили от Сапоро) има терминал за разтоварване на танкери - на седмица идват от 2-3 до дузина руски танкери. Идват пълни и си тръгват празни. Японците не са глупави - вносът от Русия е 10% от потреблението им и няма да се откажат от него. Южен Сахалин-2 е на малко повече от 200 мили. Същото е положението в цяла ЮИ Азия. Руски нефт и газ внасят масово - легално или нелегално. Защо мислиш че бетонните глави сложиха таван на цените.
projekt
на 18.10.2024 в 08:07:44 #1Дали е вярно. Аз не знам кой още купува от Русия нефт и газ. Не мисля че някой купува. Доколкото знам САЩ и Норвегия "заливат" Европа и света с евтин втечнен газ, който е хиляди пъти по качествен. Доколкото знам е няколко пъти по евтин от руския. Ние сме Ес, ние сме НАТО. Партньорите се поддържат в трудни моменти. Те ни продават нефт и газ на цени по ниски от Русия. Чувам че икономиката на Ес е във възход. А и не вярвам европейските политици или пък английските да знаят че петрола е руски и да го купуват. Не мога да повярвам. Не, европейските политици не са лицемери. Не, не го вярвам. Според мен тая статия е пропаганда писана от Путин с цел да разредени обединена Европа. Хайл Урсула Исках да кажа, да живее Урсула