За обществено обсъждане на процедурата за закупуване на нови влакове и локомотиви за БДЖ настояват от Гражданска инициатива За обществен и релсов транспорт. Те са изпратили своето искане и до премиера Бойко Борисов.

Междувременно от ръководството на "БДЖ - Пътнически превози" обявиха обществена поръчка за избор на външна юридическа помощ за изготвяне на документацията по Закона за обществените поръчки (ЗОП) за закупуване на 41 мотрисни влака.

Оправдаха ексшефа на БДЖ Христо Монов за далаверата с вагони

Оправдаха ексшефа на БДЖ Христо Монов за далаверата с вагони

Делото продължи 6 години

В позицията на Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, изпратена до премиера, се казва:
"В редица публикации от последните седмици представители на ръководството на БДЖ твърдят, че се подготвя обществена поръчка за закупуване на влакове, а решението за вида подвижен състав вече било взето.
Като данъкоплатци и ползватели на железопътна услуга на територията на Република България и на територията на Европейския съюз, изразяваме категоричното си несъгласие с процеса на взимане на решенията относно евентуалното закупуване на нов подвижен състав на БДЖ, в който изобщо не е взето предвид мнението на гражданите, а и на различни предприятия от железопътния бранш".

БДЖ купува нови влакове

БДЖ купува нови влакове

Съвместно с Министерството на транспорта се подготвя поръчка...

От инициативата за обществен и релсов транспорт правят аналогия между сегашното предпоставено решение на БДЖ и купуването на мотриси "Сименс Дезиро" през 2004 г. "Гласът на гражданите отново се очертава да не бъде чут. Ние се опасяваме, че последствията за БДЖ, а и пътниците ще бъдат не по-малко негативни от тези преди 10 години", се казва в позицията на гражданското движение.

Основните искания на гражданите са няколко. Първото е да бъдат публично представени резултатите от досегашните проучвания на серия събития в няколко основни гари в страната (София, Пловдив, Стара Загора, Варна, Бургас, Шумен, Русе, Плевен, Горна Оряховица, Мездра, Благоевград, Карлово/Казанлък.) с необходимото широко разгласяване, гарантиращо участието на обществеността.

Да се изясни механизмът на финансиране на проекта, включително предвижда ли се използването на европейско финансиране.

Да се представи цялостната схема за закупуване, гаранционни срокове, поддръжка, ремонтен капацитет, амортизационни отчисления и т.н. за периода на експлоатация на влаковете, както и по кои дестинации биха се движили новите влакове.

Да се обясни дали са били разглеждани различни други концепции за подвижен състав (включително "пуш-пул" състави и в какъв обем е било проучването) и каква ще бъде концепцията за нощните влакове на БДЖ.

Граждани настояват да знаят дали е проучен опитът на различни европейски страни по темата, включително на германските държавни железници Deutsche Bahn, които наскоро закупиха именно двуетажни "пуш-пул" състави за своите "intercity" влакове.

Те искат да могат да изразят различни становища след като видят концепцията.

В деня, в който е внесено искането на гражданската инициатива - 27 октомври петък, от БДЖ Пътнически превози обявиха обществена поръчка за юридическа помощ за изготвяне на документацията за обществената поръчка за 41 нови влака.
Това е видно на линка: http://www.bdz.bg/bg/subirane-na-oferti-s-obiava-ili-pokana-do-opredeleni-lica/izbor-na-izpulnitel-za-izgotviane-na-tehnicheski-harakteristiki-i-dokumentaciia-za-provejdane-na.html

"Освен фактът, че процедурата очевидно отново ще се движи "на тъмно", буди абсолютно недоумение - защо БДЖ, което има цял юридически отдел, решава да наеме външен консултант" - коментират гражданите.

Копие от писмото е изпратено до президента Румен Радев, до транспортния министър Ивайло Московски, до всички парламентарни групи, до членовете на комисията по транспорт в Народното събрание, до омбудсмана Мая Манолова. Становището е изпратено и до редица български предприятия, които отново се очертава да бъдат пренебрегнати, припомнят от инициативата.