Ден след като от Комисията за защита на потребителите (КЗП) обявиха, че нямат отговорност за инцидента, при който джакузи засмука 4-годишно детенце в курорта "Златни пясъци", от Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП) опровергават становището на Комисията за защита на потребителите, че не те, а Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) са отговорни за безопасността на услугите.
В мейл до медиите от НАЗП укоряват Комисията за защита на потребителите, които се оправдават за обвиненията от Независимия съюз на потребителите в България, че не са взели адекватни мерки да се избегне подобен инцидент.
От Националната асоциация за защита на потребителите упрекват Комисията за защита на потребителите с думите: "КЗП излъга позорно медиите и обществеността".
"Продължавате да действате безотговорно и в пълен хаос. Въпросите, които задаваме в случая, са от огромно значение за българския потребител", пишат от НАЗП, изброявайки следните мотиви:
Комисията за защита на потребителите е единственият контролен орган по безопасността на услугите и всеки опит тази истина да се манипулира е или тотално непознаване на законите от вас, или опит да се измамят потребителите! Не приемаме страха да се скриете зад Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) , които нямат компетенция по безопасността на услугите.
Когато има съмнения за опасност, КЗП трябва незабавно да забрани услугата за период, необходим за извършването на контрола, проверката и оценката за нейната безопасност.
Когато в резултат на проверката по безспорен начин се установи, че услугата е опасна, се осигуряват мерки по спазването на наложената забрана.
Към настоящия момент на практика е доказано със случилия се инцидент, че предлаганата услуга е опасна, тъй като има риск за живота на човек, пострадал при ползването й, пишат от НАЗП.
От изявлението на КЗП разбираме, че контролният орган реално не е предприел никакви действия по компетенция да спре временно тази услуга до събиране на необходимите доказателства, които безспорно ще покажат дали джакузито е опасно.
От НАЗП питат: "може ли КЗП да предостави констативния протокол, с който сте дали ход на проверката, за да се види в колко часа и на коя дата сте я започнали в туристическия обект". От асоциацията уточняват, че е задължение на КЗПе още в момента , в който се получи информация за нараненото дете, да посетият туристическия обект. С констативен протокол да разкрият началото на проверката за безопасността на услугата и незабавно да издадат заповед за временно спиране на тази услуга.
Останалите питания към КЗП са дали ще предоставят публично от коя дата са издали заповед за временно спиране на услугата и сте я връчили на търговеца или няма такава заповед.
"След като имахте осем (8) приемни на територията на "Златни Пясъци" и по цялото Черноморие в рамките на 3 месеца, може ли да оповестите публично сигналите за нарушение, постъпили в тези приемни, съответно проверките и резултатите от тях", питат от НАЗП.
Те искат уточнение кои са проверените хотели в "Златни пясъци" и да бъдат показани документи от проверките, че предлаганите услуги са безопасни.
Преобладаващата част от туристите, посещаващи българското черноморие, са организирани и ползват защитата на директивата за пакетните пътувания, поясняват от НАЗП.
Припомняме, хотелът, в който стана инцидента, беше затворен за два дни след случая.
Lupooo
на 05.03.2017 в 13:35:09 #16Много ми е интересно след, като няма хармонизиран европейски стандарт за изискванията за съответствие и безопасност на продукти, като джакузита, онези другите некадърници от ДАМТН, какво са проверявали?!? Регламен 305, регламентира основните положения за изискванията към строителните продукти. Дава дефиниции на понятията/например - 10. „хармонизирани технически спецификации“ означава хармонизирани стандарти и европейски документи за оценяване;BG L 88/10 Официален вестник на Европейския съюз 4.4.2011 г. - както отбелязах в по-ранен коментар, такива няма за джакузитата, а и те съвсем не са строителен материал/, задълженията на икономическите оператори, реда за оторизирне на лабораториите, които да изпитват за съответствие и безопасност строителни продукти/така наречените ОТО - органи за техническо оценяване/ и така нататък! На основание Регламент 305 няка как да се провери за съответствие и безопасност дори строителен материал, а това се прави на основание на издадените въз основа на него стандарти или други технически документи! Ония магьосници от ДАМТН, обаче са направили проверки на джакузитата, на основание Регламент 305! Ашколсун, машалла!
Lupooo
на 05.03.2017 в 13:01:06 #15В конкретния случай КЗП следва да потърси отговорност на собственике на хотела, където е станал инцидента, респективно на фирмата, която е произвела и монтирала джакузито, и която трябва да докаже с техническа документация как е проектирано, произведено и монтирано, за да бъде безопасно при използване!
Lupooo
на 05.03.2017 в 12:54:14 #14Истината е, че няма хармонизиран европейски стандарт, кото да определя изискванията за съответствие и безопасност към подобни продукти, като джакузитата. И другите некадърници от ДАМТН са решили, че е строителен материал! Ако човек прочете внимателно/и компетентно/ регламент 305, няма и едно изречение, което да му даде повод, че джакузитата са строителен материал. Подобно на мебелите, те са продукт, с който се обзавеждат хотели и домове. И съвсем не става въпрос за заяждане, а за изискване за компетентност и отговорност на държавните институции към гражданите и потребителите!
Lupooo
на 05.03.2017 в 12:49:06 #13По тая логика и мебелите с които се обзавеждат стаите в хотелите също са строителен материал!
Lupooo
на 05.03.2017 в 12:41:14 #12КЪМ КОМЕНТАР №11 "Останалите питания към КЗП са дали ще предоставят публично от коя дата са издали заповед за временно спиране на услугата и сте я връчили на търговеца или няма такава заповед." Ти явно си от сегашните некадърници в КЗП! А настоящото председателче е цар на изсулването и бягането от отговорност! Чувала си за Регламент 305/2011 г. ама явно не си го чела! РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 305/2011 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 9 март 2011 година за определяне на хармонизирани условия за предлагането на пазара на строителни продукти и за отмяна на Директива 89/106/ЕИО на Съвета Член 2 Определения За целите на настоящия регламент се прилагат следните опре- деления: 1. „строителен продукт“ означава всеки продукт или комплект, който е произведен и пуснат на пазара за трайно влагане в строежи или в части от тях и чиито експлоатационни показатели имат отражение върху експлоатационните характеристики на строежите по отношение на основните изисквания към строежите; 2. „комплект“ означава строителен продукт, пуснат на пазара от един-единствен производител, под формата на набор от най-малко два отделни компонента, които трябва да бъдат сглобени, за да бъдат вложени в строежите; 3. „строежи“ означава сгради и строителни съоръжения; 4. „съществени характеристики“ означава онези характеристики на строителния продукт, които имат отношение към основните изисквания към строежите; Но за вас, некадърнците в КЗП явно джакузито строителен продукт! Освен това в Регламент 305 се казва "органите по надзор на пазара", забележете в множествено число! Та ако не знаете да ви светна, че КЗП също е орган по надзор на пазара!
Nattaly
на 04.03.2017 в 21:58:22 #11Извинете, къде четете за издадена заповед на КЗП за "спиране на жакузито"? Прокуратурата е затворила хотела за провеждането на разследването! Посочен е регламент 305, по който компетентен е ДАМТН. Много услуги се включват в туристическата услуга. По Вашата логика и за храната не агенцията по храните, а пак КЗП трябва да отговоря! Или за хигиената в хотелите, където са РЗИ-тата.Повече грамотност трябва! На лично заяждане започва да ми прилича цялата тази акция!
Lupooo
на 04.03.2017 в 21:26:39 #10От сами текст на горната статия се вижда, че КЗП са издали заповед за спиране на тази туристическа услуга/ползването на джакузито/! Питам, след като председателя на КЗП твърди, че КЗП не е компетентна да се занимава с въпросното джакузи, като какъв и на, какво основание той издава заповед за спиране на туристическата услуга с жакузито?!?
Lupooo
на 04.03.2017 в 21:20:26 #9Всички видове туристически услуги са регламентирани със Закона за туризма. Контролен орган по Закона за туризма е КЗП. В конкретния слечай с джакузито става въпрос за предоставяне на туристическа услуга. Така, че въпросния председател на КЗП да не се изсулва, да не казвам като какво и да бяга от отговорност! Ако КЗП считат, че имат липса на достатъчно компетентност/липсата на компетентност при тях е доста голяма/ могат да поискат съдействие от ДАМТН, но не и да се скатават и да бягат от отговорност и да прехвърлят топката на други институции! В конкретния случай КЗП явно не са наясно, какви документи да поискат от собственика на хотела, с които той да докаже съответствие и безопасност на джакузито. Съответствието и безопасността на един продукт се установява с изпитване от акредитирана лаборатория. Т.е. дори търговеца да предостави документи за съответствие и безопасност, при съмнение контролния орган може да поиска изпитване в акредитирана лаборатория! Друг въпрос е, че и в ДАМТН също гъмжи от некомпетентност. Доказателство за това е цитираната от предния коментар статия!
mi-so
на 03.03.2017 в 22:05:47 #8Oт тази статия се вижда, че компетентният орган е ДАМТН и той е предприел провеждане на акция за проверки- https://www.actualno.com/society/13-ot-proverenite-v-tyrgovskata-mreja-djakuzita-sa-s-problemi-news_596918.html
Nattaly
на 03.03.2017 в 19:52:09 #7Ето кой е компетентен, защо заблуждавате хората? http://www.blitz.bg/obshtestvo/vnimanie-ima-oshche-opasni-dzhakuzita-kato-tova-koeto-zasmuka-chervata-na-4-godishnata-izabela_news492409.html
Nattaly
на 03.03.2017 в 19:50:39 #6Ами ДАМТН сазапочнали спешни проверки
plamen-sapundzhiev
на 03.03.2017 в 18:35:56 #5На нищо не прилича подобно бездействие и некомпетентност! Хубаво е не само да се пише и говори , а да се вземат и мерки.
Lupooo
на 03.03.2017 в 15:10:23 #4На това замазано момченце Маргаритов - председателя на КЗП/колко е мъж - не е сигурно/ не му е за първи път така да се изсулва и да бяга от отговорност! Иначе се изявява по медиите сладкодумно да обяснява, колко много работа били свършили КЗП! Да, ама само на приказки!
krasena-vasileva
на 02.03.2017 в 22:15:08 #3Опит да измамят потребителите ли?Че ние сме мамени постоянно в последно време и от КЗП, и от търговците. Жалко за детенцето, дано се оправи скоро.
georgina-lukanova
на 02.03.2017 в 18:27:11 #2Осем приемни по Черноморието? Дали служителите в тях са проверявали нещо и са очаквали сигнали изобщо? Или са използвали същите тези хотели и джакузита, които уж проверяват като за "свършената" работа получават заплата!?
miroslav-ignatov
на 02.03.2017 в 17:35:13 #1Крайно време е политическата върхушка да вземе мерки и да спре чиновниците , окопали се във властта , които смучат кръвта на народа ни и нехаят за нищо !