КЗК поставя неизпълними изисквания към провеждането на рекламни кампании. С решението на КЗК повдигат важни въпроси за бизнес средата в България.

Това се казва в позиция на Сдружението за модерна търговия (СМТ) относно решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от 16 ноември, с което глобяват "Хиполенд" АД за "заблуждаваща реклама".

КЗК наложи солена глоба на "Хиполенд"

КЗК наложи солена глоба на "Хиполенд"

Заради нелоялна рекламна практика

От Сдружението се надяват, че наложената глоба на "Хиполенд" АД не е свързана с активната гражданска позиция на собственика и служителите на компанията през последните месеци.

"Ако това не е така, реакцията на държавните органи би представлявала грубо погазване на свободата на изразяване, демократичните принципи и върховенството на закона. Гарантирането на гражданските и икономическите права на всеки е от фундаментално значение за гражданското ни общество, както и абсолютна предпоставка за развитието на инвестициите в страната", пишат от Сдружението за модерна търговия.

С решението КЗК поставя неизпълними изисквания към провеждането на рекламни кампании - количествените ограничения, приложими към предлаганите продукти, да бъдат комуникирани в абсолютно всички рекламни материали, независимо дали техните формат и характеристики позволяват това. Другият вариант е да бъде осигурена и гарантирана с цената на последващо налагане на санкции наличност на всички рекламирани продукти във всички търговски обекти и/или онлайн платформи за продажба за целия срок на кампанията. 

Припомняме, синът на собственика на "Хиполенд" бе арестуван при протестите срещу третия кабинет "Борисов" на 2 септември 2020 г. Той се оплака от полицейски произвол. Два дни по-късно данъчни влязоха във веригата магазини на бащата.

Сдружението за модерна търговия притеснено от проверките в "Хиполенд"

Сдружението за модерна търговия притеснено от проверките в "Хиполенд"

Надява се те да не са реакция заради заявената гражданска позиция

Решението на КЗК поставя търговците в пълна неизвестност и липса на правна сигурност дори при изпълнение на непосилните изисквания за всестранна и изчерпателна търговска комуникация, как ще бъдат тълкувани от надзорния орган направените послания към потребителите и дали разбирането им няма да е едностранчиво и в услуга на определена преследвана цел - налагане на санкция на определен търговец.

"Подобни изисквания не произтичат от закона и поставят търговците в невъзможност дори и при най-добро планиране да рекламират намаление на цените без риск от санкции. Така конкуренцията не се защитава, а се уврежда, тъй като неоснователно се ограничава рекламата и предлагането на стоки в интерес на потребителите", пишат от сдружението.

Вътрешният министър не знаел за проверките в "Хиполенд"

Вътрешният министър не знаел за проверките в "Хиполенд"

Шефът на веригата Мариан Колев очаква акт поне 200 лв. за разминаване от 9 лв.

Практиката за самосезиране на КЗК по сигнал от потребител е изключително спорна, мотивират се от Сдружението. Според тях потребителските казуси нямат пряко отношение към конкуренцията на пазара. Смесването или дори изземването на компетентности води до това, че КЗК е в състояние да наложи тежки наказания за практики, срещу които дори няма оплакване от конкурент. Те засягат само отношенията между потребител и търговец и дават възможност за почти анонимно сезиране на КЗК.

Въпросът за налагане на глоби, измерващи се в проценти от годишния оборот за несъществени нарушения от сдружението са поставяли и преди. Те дават пример, че в повечето европейски държави дори не подлежат на разследване от орган по защита на конкуренцията.

В България за "заблуждаваща реклама" се използва същият санкционен механизъм, както за несравнимо по-тежките нарушения картелиране и злоупотреба с монопол, което е явно несправедливо и трябва да бъде променено, категорични са от браншовата организация.