Редица нарушения констатираха още в първите минути на днешната проверка експерти от Столичния инспекторат.

От столичния булевард „Витоша" стартира проверка дали е спазен член 71, алинея 1, точка 6 от наредбата за рекламната дейност на територията на Столична община, която гласи, че рекламните послания на търговските обекти не следва да бъдат изписани само на чужд език.

От утре проверките на търговските обекти ще станат редовна практика, обещаха столичните инспектори.

Началникът на сектор контрол на рекламната дейност в Столичния инспекторат Иво Пенев посочи, че този отдел осъществява контрол по отношение на рекламните послания, които стимулират реализацията на стоки и услуги с цел печалба.

Не става въпрос за фирмените надписи или патентованите търговски марки, подчерта Пенев и допълни, че е възможно рекламите да бъдат изписани на два или повече езика, но за да не е в нарушение търговецът, е задължително единият от езиците да бъде официалният български.

Иво Пенев посочи, че повод за акцията е вчерашният празник 24 май - Денят на славянската писменост. „Тя ни подтикна да направим такава проверка, която ще продължи до края на деня на територията на Столична община", посочи Пенев.

Той допълни, че ще бъдат проверявани търговските обекти не само по централните улици и булеварди, но и тези на по-малките улици. Инспекторите на Столична община обещаха да влязат и в МОЛ-овете.

Иво Пенев даде заявка, че до следващите месеци няма да остане нито един търговски обект, в който инспекторите да не са влезли. Санкциите за нарушението могат да стигнат до 50 хил. лв., ако става въпрос за юридическо лице с редица нарушения.

Иво Пенев и експерти от столичния инспекторат констатираха нарушение в магазин Valentin-Gold & Diamonds. Пенев обясни, че търговската марка Valentin няма как да бъде дублирана и на български език, но нарушението е в това, че няма дублиране на надписа Gold & Diamonds.

Само метри по-нагоре по Витошка експертите влязоха в магазин Pepe Jeans, на витрината на който няма нито един надпис на български език. Продавачката обясни, че решенията за надписите по витрините се вземат от рекламния отдел.

На управителите или собствениците на търговски обекти, които са в нарушение на наредбата, ще им бъде съставен констативен протокол, ако в момента на проверката те не са в магазина.

Експертите ще задължат управителите да се явят на другия ден в Столична община, където ще им бъде съставен акт. Ако управителите и собствениците обаче все пак не се явят, ще им бъде съставен акт по служебния ред.

Иво Пенев посочи, че е нормално в срок от 1 до 3 дни търговците нарушители да дублират рекламните послания и те да бъдат изписани и на български език.

Също нарушение има и при комбиниран надпис от типа на Outlet цени.