Икономистът Владимир Каролев няма да е изненадан, ако цената на горивата и в частност на бензина се повишат още.
Той обясни, че цената на суровия петрол расте втора поредна година на международните пазари. Средната цена през 2016 година е била към 44 долара на барел, през 2017-а е 50 долара, а през 2018-а е 67 долара за барел, т.е. това е 40-процентно увеличение за последните две години. "Суровината като расте, няма как да не расте цената и на крайния продукт. В България горивата продължават да са на най-ниските цени в ЕС", беше категоричен Каролев.
Въпреки че, според икономическите принципи, цената трябва да се намалява с увеличаването на търсенето, при цената на бензина това правило не важи, обясни още икономистът.
По думите му макар и в момента да има по-голямо предлагане, защото и Саудитска Арабия, и Русия увеличават обемите, на 4-ти ноември влизат в сила санкциите на САЩ срещу Иран и така иранският петрол ще намали достъпа си до международните пазари. Това трябва да е фактор към увеличението на цените.
В същото време обаче, ако Саудитска Арабия и Русия увеличат сериозно производството си, ако САЩ намалят запасите си, тогава няма да се увеличи цената на петрола", обясни икономистът.
По думите му, на цените на дребно също влияят много фактори, включително и желанието на собствениците на бензиностанции да си покрият разходите и да изкарват печалба. "Никой не работи без печалба. Тези, които работят без печалба, си дават парите на банките за депозит", посочи Каролев.
Според Каролев няма проблем в това от една и съща верига да се зарежда на различни цени, примерно в София и Монтана, тъй като освен цената на суровината на международния пазар, цената на дребно зависи от търсенето и предлагането, от условията на пазара, търговеца, конкуренцията. "В София има доста повече бензиностанции на шофьор, отколкото в Монтана, а и обемите са по-големи", обясни икономистът.
Bobby_gBG
на 26.10.2018 в 09:02:10 #2Ало боклуци, преди 10 години цената на петрола беше 2 пъти по висока, а цените на бензина - с 20% по-ниски!
Kpace
на 26.10.2018 в 09:00:21 #1И все пак, как така Мареша продава по-евтино като уж печалбата била по стотинка на литър? На загуба? Едва ли. Или просто картелът продава с 20 ст. отгоре?