Транспортната комисия към Столичния общински съвет даде зелена светлина за поскъпването на билета за еднократно пътуване с градския транспорт.

С 6 гласа „за”, 2 „против” и 2 „въздържал се” беше приет доклад относно приемането на наредба за изменение и допълнение на наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община.

Докладът мина с гласовете на ГЕРБ. Против бяха двамата общински съветници на БСП и на коалиция „Сердика” – Калоян Паргов и Тодор Цанев.

Общинските съветници Прошко Прошков и Симеон Славчев се въздържаха.

Зам.-кметът по транспорта Любомир Христов коментира пред медиите, че цената на билета не е водещата в новата тарифна политика. По думите му има нови карти за дългосрочно пътуване и нови документи за хора, които са за няколко дни в столицата.

Припомняме, че Центърът за градска мобилност предложи от 1 юни билетчето за градския транспорт в София да струва 1,60 лева. За да бъде прието, предложението трябва да се гласува от Столичния общински съвет. От центъра предложиха и цената на талона с 10 билета също да се вдигне - вече да се плащат 12 лв., вместо досегашните 8 лева. Целта на промените била да се стимулира пътуването с карти, чиито цени ще останат непроменени.

Предлага се също така въвеждането на три нови карти. Първата от тях е месечна карта за метро и една линия наземен транспорт на стойност 43 лева. Втората предлагана карта е тридневна за всички линии на цена 10 лева. Третата карта е съвсем нова – карта „София”. Тя е на цена от 20 лева и е насочена към туристите и гостите на града. Те ще имат възможност да реализират неограничен брой пътувания в рамките на три дни, както и да посетят културно-исторически и търговски обекти с отстъпка.

Христов коментира и възможността за нова система, която да определя цената на билета спрямо разстоянието или времетраенето на пътуването. Ако инвестиционният план на Центъра за градска мобилност бъде одобрен от Столичния общински съвет, предстояло да бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител, откъдето ще има и повече яснота за изграждането на тази система за таксуване.

Според Любомир Христов тази система е инструмент, който ще даде възможност на Общинския съвет впоследствие да определя различни форми на тарифиране. Понастоящем действа т.нар. хоризонтално заплащане – без значение от дължината на пътуването, хората плащат една и съща сума за него.

Христов подчерта, че ползващите дългосрочно градския транспорт могат да използват картите, които и до момента се издават.
„Не мисля, че е логично или приемливо обяснението, че активните хора, които пътуват често и ходят на работа използват билет”, коментира Христов.

По думите му усилията са насочени към това цената да бъде най-ниска за хората, които пътуват активно. Зам.-кметът се аргументира и че в целия свят билетът се използва от хората, които пътуват инцидентно с градския транспорт.

Само 70 000-80 000 лева са събрани в последната година и половина от глоби, заяви Христов във връзка с гратисчиите, които използват обществения транспорт. Той подчерта, че промените, които Центърът за градска мобилност предлага на Общинския съвет, предвиждат и увеличаване на глобите.

По думите на Христов предстои през следващите две седмици да се дискутира темата с увеличаването на билета в различните комисии в Общинския съвет.

ГЕРБ еднолично и самостоятелно поеха отговорността за повишаване цената на билета в София с аргумента да запълнят дефицита, който явно съществува в рамките на столичния транспорт”, заяви на свой ред червеният общински съветник Калоян Паргов.

Той бе категоричен, че няма икономическа обосновка за предлаганото увеличение. Никой не можел да каже в тези 1,60 лв. какво се включва. Паргов напомни, че бюджет 2016 г. се приел от управляващото мнозинство с аргументите, че е балансиран и ще позволи на Столична община да си изпълнява функциите. Видно било обаче, че нещо се случва в градския транспорт и че тези 15 млн. лева, които ще бъдат генерирани от увеличението на билета, са средства, които БСП предлагали да се завишат преференциалните карти, за да няма дупка в бюджета.

Според Калоян Паргов именно софиянци ще платят дефицита в градския транспорт. По думите му за първи път една наредба не минава през две-три обсъждания. Той смята, че билетчето ще струва 1,60 лв. от 1 май, а не от юни, както бе обявено. На 14 април предстояло гласуването в Столичния общински съвет, след което процедурата била такава, че ако гражданите и неправителствените организации не обжалват пред Върховния административен съд, още през май билетът ще поскъпне.

Според реформатора Иво Божков преди да бъде вдигана цената на билета би трябвало да се въведе единна система за таксуване. По думите му трябва да се удвоят групите за контрол и те да бъдат по-добре придружавани от полиция, за да се намалят гратисчиите.

Срещу увеличението на билета скочиха и експерти и граждани. Според Христо Илиев от „Спаси София” липсват прогнози за точния брой пътници за 2015-2016 година. Нямало информация и за броя на гратисчиите, както и какви средства се губят заради тях.

Друг експерт пък намира, че при увеличение на цената на билета, ще се увеличат и гратисчиите.

Прозвуча и експертно предложение инспекторите от синя зона да бъдат обучени и да се включат в контрола в обществения транспорт.

Мадлен Кирчева от Гражданско сдружение за защита правата на гражданите и държавата подчерта, че системата на градския транспорт не може да съществува като търговско дружество с цел осигуряване на печалба. Тя има социални функции.