Държавната верига бензиностанции трябва да спазва изискванията на пазара, правилата за конкуренция. Ако тя го прави, как ще може да предложи конкурентна цена на българина. Пазарът е достатъчно наситен. Отговорът дали може да предостави конкурентна цена го дава пазарът. Това заяви пред БиТиВи Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация, запитан за идеята от да има държавна верига бензиностанции.
В целия свят има разлика в цените на горивата. Доставката, цените, разлика между малка бензиностанция и вериги, обясни той.
По думите му след 14-20 дни се усеща разликата в цените. Нека хората сравняват трендовете в ЕС, нищо по-различно не се случва в България от случващото се в ЕС, обясни той.
"В света има достатъчно петрол, за да може един кораб, който блокира Суецкия канал за известно време, да не окаже кой знае какво въздействие. По думите му след първоначалното съобщение за кораба, блокирал движението по Суецкия канал борсите тръгнаха леко нагоре, но веднага видяха, че това не е нещо, което сериозно може да се отрази върху цените на петрола.
Безспорно е, че ако каналът остане затворен известно време, корабите ще трябва да го заобикалят, но има и алтернативи. Големите танкери, които превозват сериозни количества петрол го заобикалят, защото не могат да влязат вътре, но има и газопроводи. Това е проблем, но не дотолкова, че да създаде паника, отбеляза Светослав Бенчев.
Цените на петрола от вчера и онзи ден бяха около 64 долара за барел, което наистина беше известен скок в сравнение със ситуацията преди засядането на кораба, но смятам, че тази тенденция да се върви нагоре достигна своя таван и няма да продължава, прогнозира експертът.
Пандемията в Европа, както и по-малките доставки на суров петрол за Индия, показаха, че пазарът беше твърде оптимистичен с цени за 69 долара за барел, но смятам, че това не е реалната цена на петрола, добави Бенчев.
Той обясни, че цената на петрола тръгва нагоре още през декември и това се дължи на факта, че Саудитска Арабия, както и ОПЕК, са съкратили производството, което води до недостиг на пазара за известно време.
В последните 3-4 години в България не е имало сезонно увеличение на горивата, защото ги няма факторите за това нещо. Това е субективно усещане, числата говорят друго, отбеляза Бенчев.
Според него горивата могат да си повишат с жълти стотинки, но само при положение, че цената на петрола продължи да върви нагоре. Цените ни в момента са най-ниски в целия Европейски съюз, посочи той.
По данни на ЕК България е държавата с най-малко некачествени проби на горива в ЕС, заяви още Светослав Бенчев.