Турция е в напреднал етап на преговори с две китайски компании за производство на електромобили, предаде Bloomberg. Компаниите - BYD Co. и Chery Automobile Co Ltd. - ще инвестират във фабрики.

Министърът на промишлеността и технологиите Фатих Качир каза в интервю, че Турция се стреми да завърши преговорите възможно най-бързо. Отделно се водят и преговори със SAIC Motor Corp., която притежава MG, и Great Wall Motor Co.

Тези инвестиции могат да помогнат на китайските производители на електромобили за по-лесен достъп до ЕС, с който Турция има споразумение за митнически съюз. От своя страна Турция също е основен пазар сам по себе си, като електромобилите съставляват 7,5% от всички продажби на автомобили през 2023 г.

САЩ увеличава на 100% митата за внос на електромобили от Китай

САЩ увеличава на 100% митата за внос на електромобили от Китай

Джо Байдън разкри редица увеличения върху тарифите за китайския внос

Според националния регулатор на енергийния пазар броят на електромобилите в страната ще се увеличи с около 180 000 до 2025 г. Прогнозира се, че делът на електромобилите от вътрешните продажби на автомобили в Турция ще достигне 30,4% през 2032 г.

Майкъл Шу, управляващият директор на BYD в Европа, вижда място за втори европейски завод през 2025 г. в допълнение към вече изграждащия се в Унгария. По този начин BYD може да избегне нови тарифи за внос, произтичащи от разследване на ЕС относно държавните субсидии за китайските производители на електромобили. Турция също така налага допълнителни данъци върху повечето електромобили, произведени в чужбина.

В същото време Анкара се опитва да изолира от конкуренцията първия местен производител на електромобили TOGG, докато новата марка не се наложи на вътрешния пазар, който е четвъртият по големина в Европа към четвъртото тримесечие на 2023 г.

Китай ще отвърне подобаващо на мерките на САЩ за внос на китайски стоки

Китай ще отвърне подобаващо на мерките на САЩ за внос на китайски стоки

Увеличението на митата е признак на слабост, смята външният министър Ван И

Но окончателното решение за инвестиция, на която и да е от двете компании, би било от полза за турското правителство, което от години се опитва да използва местоположението си, свързващо Азия и Европа, за да привлече чуждестранни инвестиции в своя производствен сектор - към момента с малък успех.

Министър Качир коментира, че Турция е идеална база за износ в ЕС поради своя митнически съюз с блока и добрата си автомобилна индустрия. Данните на Асоциацията на автомобилните производители сочат, че за миналата година Турция е изнесла коли за 35,7 милиарда долара спрямо 21,6 милиарда долара десетилетие по-рано, което прави автомобила една от най- експортираните стоки.

"Всяко решение за откриване на автомобилен завод в Турция ще донесе на китайските фирми привилегировани възможности и за инвестиции в батерии", добави още Качир, като поясни, че преговорите може да не доведат до окончателно инвестиционно решение.

Турската TOGG и китайската Farasis Energy също изграждат завод за батерии в северозападния град Бурса в Турция в рамките на съвместно предприятие.

Китай обвини ЕС в протекционизъм заради разследването за субсидиите за електромобили

Китай обвини ЕС в протекционизъм заради разследването за субсидиите за електромобили

То излага на риск германските производители на такива автомобили, които ги предлагат в Китай