Холдинг "БДЖ" ЕАД приключва на печалба, макар и операторите и тази година да са на загуби. "Пътнически превози" за 10-те месеца е на загуба 5.7 млн. лв. при планирана 17 млн. лв. "Товарни превози" е на загуба 3.6 млн.лв. при заложена 10.9 млн. лв. Това каза зам.-министърът на транспорта Красимир Папукчийски по време на заседание на Комисията по транспорт и съобщенията в парламента.
Тежестта на пътниците спрямо миналата година е 33%, наблюдава се възстановяване на параметрите отпреди пандемията от коронавирус - с 10% увеличение.
При "Товарни превози" има ръст на превозите с 2%, 37% е пазарният дял. "Няма да се допусне забавяне на проекти и европейски средства, не са плащани и неправомерно заплати", посочи зам.-министърът.
Цялостното състояние на "БДЖ" холдинг - до момента печалбата за 2022 г. е 5.4 млн. лв., но това е заради спечелено старо дело, без него БДЖ отново щяло да е на загуба, са данните на Министерство на транспорта.
Състоянието на подвижния състав е следното: наваксано ремонтиране на неремонтирани локомотиви и две дизелови мотриси, има недостиг с 30 вагона. Налице са 2996 вагона, които не са в експлоатация, а в рамките на тази година се очаква да стартират процедури за ремонт на над 450 товарни вагони по необходимост.
Красимир Папукчийски съобщи за забавяне на инфраструктурни проекти, като някои са били в нулево изпълнение, проведени са срещи за рестартирането им, а причината е липсата на бюджет.
В остри спорове по време на заседанието на комисията влязоха депутати от БСП - Борислав Гуцанов и Георги Свиленски, с директора на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Стана въпрос за писма с нареждания, заплахи и уволнения. Присъстващият на заседанието изпълнителен директор на НКЖИ Златин Крумов поясни, че при встъпването си в длъжност е поискал одит, който не е показал закононарушения, но потвърди, че към него е имало заплахи. БСП ще поиска чрез прокуратурата "тези писма" от Министерство на транспорта и НКЖИ, обяви Свиленски.