Счетоводен трик. Така определи отчетената печалба на "БДЖ Холдинг" от предишния транспортен министър Николай Събев служебният заместник-министър във ведомството Красимир Папукчийски.

"Аз бих го разгледал като счетоводен трик. Реалните индикатори, които са дали положителна финансова печалба на дружеството, са генерирани от няколко пера. Първото е спечеленото дело с Първа инвестиционна банка в размер на 11 милиона, 8 милиона са от средствата, които са дължими от НКЖИ, 13 милиона са допълнителни средства от държавата за компенсиране за електроенергията и 2 милиона имат от услугите за превоз на бежанците. Тоест, само ако сборуваме тези четири елемента, сумата не би трябвало да е дори 21 милиона, а тя надхвърля 30 и няколко милиона", отговори на въпрос на News.bg Папукчийски, който даде пресконференция, посветена на състоянието на българските железници.

"Не можем да говорим за никаква печалба в БДЖ. Напротив - говорим за влошаване на услугата, намаляване на клиентите. Основната ни цел е да върнем пътниците на нивата, които помним преди години. И не само това - да подобрим услугата", представи приоритетите си той.

БДЖ в търсене на 400 млн. лв. от Световната банка

БДЖ в търсене на 400 млн. лв. от Световната банка

Дружеството ще преговаря за привличане до 400 млн. лв. капитал.

А що се отнася до нивото на пътникопотока - той все още не достигал дори нивата от 2019 година. Освен това - има проблем с локомотивния състав. "Около 530 вагона са нужни, за да обезпечат трафика, а толкова няма. Затова виждаме пълни влакове. Има и случаи, в които един влак има само един вагон, а това са 98 места."

Сериозен е проблемът с поддръжката на новозакупените локомотиви "Сименс", много от които не са в движение поради нужда от ремонт на ходовата част, която не влиза в гаранцията по договора.

"Изключително тревожно е състоянието. Миналата година се радвахме на новите влакове, но се оказва, че седем, а и осмият е на път на бъде спрян от движение. Поради това, че договорът за ремонт не е контролиран от представителите на дружеството", посочи заместник-министърът.

Като цяло обобщението на новата служебна власт е - "изключително лошо състояние на БДЖ". Сумирано като часове например влакове не са се движели 12 дни, даде нагледен пример Папукчийски. Разпоредена е и незабавна проверка на ремонта на подвижния състав, ще се работи и за подобряване на хигиената във вагоните. В лошо състояние били и служебните помещения за служителите.

С 50 000 минути месечно закъсняват родните влакове

С 50 000 минути месечно закъсняват родните влакове

БДЖ е с 20 години назад в развитието си

Припомняме, че при предишното правителство бе стартирана процедурата по обединяване на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД и на "БДЖ-Товарни превози" ЕООД в "Холдинг Български държавни железници" ЕАД и неговото преименуване на "Национална компания БДЖ" ЕАД. Заявката бе новото дружество да оптимизира бизнес и оперативните процеси чрез цялостна реорганизация на оперативното планиране, управление и контрол на движението на пътническите и товарни влакове.