От 15 септември ученицитe в над 400 професионални гимназии и паралелки в средни и обединени училища, ще се обучават по нови учебни планове. Те ще бъдат изготвени с активното участие на бизнеса, социалните партньори, директорите и учителите. Целта е съдържанието им да отговаря на изискванията на пазара на труда.

МОН разработи 92 варианта на учебни програми за начално и продължаващо професионално образование и обучение за придобиване на степен на професионална квалификация за ученици и хора над 16-годишна възраст. Рамковите програми, които са качени на сайта на МОН, и стандартите за придобиване на квалификация по професия са основа за разработването на типовите учебни планове по професии, а след това и на училищните учебни планове.

Програмите дават възможност ученик, започнал обучение по една професия, в следващ етап да продължи обучението си по друга професия от същото професионално направление, която се търси повече на пазара на труда.

Припомняме, че МОН разработва и програми за хореография, както и такива за прием в университетите. Програмите се подкрепят от работодателите.

Обучават 400 ученици за "Приложни програмисти" от есента

Обучават 400 ученици за "Приложни програмисти" от есента

МОН отпуска 250 000 лева по програма "Обучение за ИТ кариера"

Ако ученик е започнал своето обучение по професия "Машинен монтьор", след успешно завършен Х клас той може да придобие квалификация за заварчик, след XI клас - за основната си професия "Машинен монтьор", а след успешно завършен XII клас - за машинен техник.

Ако ученик е започнал обучение за работник в транспорта, би могъл да се специализира в мехатроника, за да получи по-висока степен на квалификация.

Рамковите програми са за младежите, които постъпват в професионалните гимназии и паралелки в VIII клас през 2017, 2018, 2019 и 2020 година. Започналите професионалното си образование по-рано ще го довършат по досегашните учебни планове.

Рамковите програми определят възрастта и входящото образователно и квалификационно равнище на кандидатите, съдържанието и продължителността на професионалното образование и обучение. Те са разработени за дневна, вечерна, задочна и дуална система на обучение. В тях са посочени минималният брой часове за видовете професионална подготовка за целия период на обучение. Фиксирани са необходимите часове за обща, отраслова и специфична професионална подготовка - теория и практика на професията.

Учебните часове за разширена и допълнителна подготовка могат да се използват за усвояването на знания и умения за спецификата на всяка специалност от професията, както и за въвеждането на нови технологии, материали и съоръжения.