Най-големият проблем на българското образование е, че ние сме бавни спрямо случващите се около нас промени и единственото място, където има успех - е повишението на заплатите.

Това заяви днес министърът на образованието Николай Денков, който присъства на онлайн конференция, на която бе представена пътна карта за учителите и образованието на Световната банка.

Денков в началото благодари на експертите за техните препоръки, а в края на дискусията каза заключителни думи. "Трябва да помислим в учебните програми да се вкарат зелените аспекти, екологията, СТЕМ-центрове", каза той и обяви: "Големият проблем е, че ние сме бавни в реакциите на промените, които се случват около нас, а те ще се ускоряват.".

Родителска организация: Готви се бойкот на анти-COVID мерките и опорочаване на дистанционното обучение

Родителска организация: Готви се бойкот на анти-COVID мерките и опорочаване на дистанционното обучение

Родители искат присъствено обучение без децата да се тестват…

Освен обективните ковид трудности, ще трябва да се работи по Закона за училищното и предучилищното образование, по проблемите при асистиране и финансиране и как ще се вкара системата за добавена стойност.

"Ще стане още по-динамично, има промени във формите на преподаване, дигитализацията влезе заради ковид, но тя няма да излезе, ще стане по-бърза, работи се по нови платформи, които ще влизат през следващите 1-2 г. "Ако не се промени подходът, нямаме никакъв шанс да се справим, това е най-големият проблем, с който ще се сблъскаме", категоричен бе Николай Денков.

В доклада на Световната банка към българската образователна система той не усетил тези акценти, а би трябвало да присъстват, ако искаме да се справим следващите месеци и години. Това означава, че трябва да се изгради система, която да прави анализ на данните, който да се случва ежедневно. Такава система няма днес, макар и да има съществен напредък в информационната система на МОН, критикува той.

Относно новите учители и програмите за менторство, за обмяна на опит - Денков смята, че трябва да има обратната връзка.

Докато Денков не види тестове в склада, не казва дати за учениците

Докато Денков не види тестове в склада, не казва дати за учениците

Според данните вирусът се разпространява по-бързо в училищата, отколкото средно за страната

Министърът анализира и трудностите пред учителите - деца, които не знаят български, да се подготвят за година, изграждане на система - като се появи нов проблем, да има възможност за няколко месеца да се влезе с учителите. Не успяхме с всички предизвикателства по време на коронавирус, продължавахме да обучаваме учителите да се справят с хибридното обучение и с присъствено и неприсъствено едновременно, отчете обаче Денков.

За него най-голямо предизвикателство ще е как да се динамизира анализа на данните, така че да има връзка между социалните партньори, висшите училища и дирекциите, които да са медиатор и координатор, за да се помагат на всички останали.

"Разговорът трябва да мине в план и трябва да се види какви ще са приоритетите на редовното правителство, които да бъдат отразени в коалиционно споразумение, какъв ще е екипът, но първа задача е да се направи план изпълнение на тези проблеми", заключи Николай Денков.