България трябва да реформира остарялата си образователна система, за да реши проблема с хроничния недостиг на квалифицирана работна ръка, който спира чуждите инвеститори и подкопава усилията да се помогне на боледуващата й икономика.
Това се казва в анализ на агенция Ройтерс от София за образователната система в България, съобщава БиТиВи.
Най-бедната страна членка на ЕС има и най-ниска продуктивност на труда и някои чужди компании се притесняват от цената на вноса на работници с необходимите умения, която може да надхвърли ползата от ниските данъци и цената на труда.
Десноцентристкото правителство дойде на власт с обещание да превърне образованието в един от своите приоритети, но повече от година по-късно малко, ако въобще нещо, е действително направено и вниманието в дебата е строго насочено към съкращаване на разходите.
София харчи около 4% от брутния вътрешен продукт за образование - 18% под средното за ЕС. Рецесията затрудни финансирането, най-драстично за университетски изследвания и развитие, където субсидиите за 2010 г са намалели до момента със 70%, в сравнение с предходната година.
Българските резултати по ПИСА - Програма за международно оценяване на студенти - са спаднали значително. Балканската страна не само е далеч зад по-развитите страни, но резултатите й са сред най-ниските в сравнение с тези на съседките й.
Бизнесът се оплаква от качеството на образованието в училищата и университетите и твърди, че учебните програми са остарели и дипломантите са неподготвени за нуждите на работодателите. Трудно се намират и кадри с познания по чужди езици, необходими за центрове за аутсорсинг, каквито избуяха напоследък.
Преподаването е насочено върху теорията, така че дори завършилите университет, които четат чужди езици, не могат да говорят свободно на тях, отбелязва Ройтерс.
България се нуждае спешно от чужди инвестиции, за да съживи поразената си от рецесията икономика, която се сви с 5% през 2009 г.
Недостатъчно образованата работна сила е петият най-проблемен фактор за правенето на бизнес, сочи Световният икономически форум - доста по-висока позиция в сравнение със съседните Румъния и Сърбия, които са изправени пред много от същите икономически проблеми.
Корупцията, достъпът до финансиране, ширещата се бюрокрация и липсата на инфраструктура са други големи проблеми.
"За да има квалифицирана работна сила, България трябва да подобри качеството на образователната си система, особено способностите на учениците, които завършват средно образование", смята Хари Патринос - водещ икономист по въпросите на образованието от Световната банка.
Младите хора избягват работническите професии откакто комунизмът си отиде преди 20 години, и студентите се нахвърлят на специалности като бизнес администрация, икономика и социални науки, смятани за предпоставка за висши управленчески позиции и следователно за просперитет.
Така страната се оказва с недостиг на точно онзи вид работна сила, от който тя има нужда, за да извлече полза от ниската му цена. През 2009 г. имаше над 16 000 души с университетска диплома по икономика и бизнес администрация в сравнение с 6 365 с диплома за технически науки.
"През комунизма бе ясно, че няма нищо лошо в това да си стругар", каза Борислав Стефанов, директор на държавна инвестиционна агенция. "Сега всички искат да са шефове".
Съревнованието между университетите, основният стимул за по-добро качество, изчезна, защото институциите търсят по-големи държавни субсидии, изчислявани на база на броя студенти.
Министърът на образованието Сергей Игнатов казва, чe остарялата университетска система се нуждае от голяма реформа.
Министерството планира да въведе рейтингова система, която да послужи за база за разпределяне на средствата. Проектът, иницииран от предишното правителство, се очаква да бъде готов през октомври, припомня Ройтерс.
Цитирани от агенцията анализатори твърдят, че повечето пари няма да помогнат, освен ако не се разпределят в съответствие с качеството на обучението, което университетите предоставят, а за това са нужни строги механизми за оценка.
don
на 21.09.2010 в 09:16:46 #11Тая статия е пълна простотия. Гимназиалното ниво в БГ е в над колежите в САЩ, но му липсва практическа насоченост, макар и това да се променя.Но от университетското обучение в БГ съвсем няма полза. Затова завърваме в БГ за да слугуваме на по-тъпите американци, които и в колежа не са чували за висша математика.
buddy
на 21.09.2010 в 08:19:05 #10Абе много компетентни комуноиди гледам тъдява. Както и в България, така и в Америка който иска да учи се труди и успява, който не - затъва и се маргилинизира. Няма значение дали е държавно или частно училище. Синът ми навремето в държавната гимназия взе четири Advanced Placement изпита (на университетко ниво), които му се признават като кредити за бакалавърска степен. Много деца на наши приятели - българи постигнаха същия дори и по-големи успехи в най-различни по качество училища. И успяват децата. Защото се трудят. И в България има много деца, които също много се трудят, независимо от трудностите и немотията. И те ще успеят. Непременно ще успеят - убеден съм в това!
каНак
на 20.09.2010 в 23:15:54 #9Средното образование в САЩ/Канада е слаба ракия, за държавните училища говоря...Частните са друга водка! А за колежите не съм съгласен, има и добри държавни колежи, а за унитата е ясно...
БулaвaSSNX30
на 20.09.2010 в 23:09:12 #8за уточнение на метеора, буламача отдавна сви знамената. ходи на море през август после се появи 1-2 пъти тук и след това изчезна. а за квадратните уравнения не ми се говори. образованието в обществените гимназиални учиища в сащ е на ниво прогимназия. има предмети които буквално не са застъпени. колежите са пълна скръб, губят времето на децата с глупости от рода на "как да помогнем за оцеляването на пеперудите в джунглата". Естествено има и места където образованието е на ниво но там се плаща солидно. И не бива да се забравя, че цената не винаги отговаря на качеството. а най-вече да не се забравя, че човек се учи докато е жив.
Meteora
на 20.09.2010 в 22:29:43 #7Оу, Булава! Цяло лято те чакам да те чета, бе пич! Може ли така - цяло лято у Щатите, е га ти...?
бобанчо
на 20.09.2010 в 22:23:43 #6Моя съученичка от техникума реши след 3 курс да продължи в Щатите образованието си.Видяхме се след една година и доста интерестни неща ни разказа - в 3-т курс учеха квадратно уравнение - това с което тя кандиастваше за техникума в Бг.С едно решено уравнение изкарваше точки за още един предмет по който не пипаше и така...Страхотна скука било - уплътнявала си времето със аматиорски стрийптиз след часовете...
БулaвaSSNX30
на 20.09.2010 в 22:09:22 #5"Лошото образование в България подкопава развитието й" =================== какво постижение на аналитичната мисъл! ТИЯ СА ПРЕОТКРИЛИ ДРЕВНАТА ИСТИНА: "ПРОСТ НАРОД-СЛАБА ДЪРЖАВА"
mrKrastev
на 20.09.2010 в 22:00:21 #4Е те какво очакват? Умните хора бягат. Тук остава утайката и бизнеса пищи, че не била добре обучена. Еми естествено, като е утайка. Накрая ще се стигне до интересната ситуация електротехник да е ръководител на екип от икономисти, защото те са неспособни да произведат и могат да се занимават само с глупости И бизнеса вместо да се оплаква е по-добре да си набие в главата, че добър и млад специалист за средна заплатая 650 лева на месец няма да види.
Panther
на 20.09.2010 в 21:07:16 #3А бизнеса направил ли е нещо по въпроса, освен да се оплаква? Близо 2 милиона уши напуснаха, България, много от тях - високо квалифицирани млади специалисти. Бизнеса какво направи за да ги задържи?
idiabg
на 20.09.2010 в 21:02:26 #2Ми има няколко ВЕРНИ неща в статията, но тоя водещ икономист от Световната Банка май не е наясно, че истински квалифицираните работници в България са тези над 40 години, т.е. получили образование преди "димукрадцията"... А за западното средно образование май няма смисъл да се говори, нашите среднисти от година на година са все по-близо до Запада, прогресивно затъпяват, а от тъп човек каква квалификация да се очаква...
каНак
на 20.09.2010 в 19:57:59 #1Mi няма една невярна дума в статията, ма една...! И е така от много години, без перспектива за промяна...