Минималната учителска заплата става 920 лв, а минималната директорска 1140 лв. Това стана ясно от подписания Колективен трудов договор между синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" и министъра на образованието за следващите две години.
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев ритуално подписа договора.
Новоподписаният КТД анонсира обещаното от премиера Бойко Борисов увеличение на учителските заплати с 18%.
Предвидено е то да влезе в сила от 1 януари 2019г.,
Финансовият министър обаче вижда възможност на практика промение да влязат в училищата от октомври 2018 г. След подписването на колективния договор най-ниските педагогически заплати придобиват следния вид: учител - 920 лв.; старши учител - 955 лв.; главен учител - 1005 лв.; зам.-директор - 1065 лв.; директор - 1140 лв.
Трудовите възнаграждения на непедагогическите специалности ще бъдат увеличавани, с оглед на синдикалното членство и придобитата квалификация, за длъжностите. Така "помощник-възпитател" и "помощник-готвач" трябва да получават не по-малко от 105% от МРЗ; "Готвач", "огняр", "охранител" - не-малко от 110% от МРЗ; "домакин", "касиер", "технически секретар", "ЗАС" - не - по-малко от 115% от МРЗ; "счетоводител", "главен счетоводител" и "библиотекар" и други подобни на тях длъжности - не по-малко от 125% от минималната работна заплата.
МОН и социалните партньори ще осигурят увеличение на ЕРС с 20% за 2019г. и с 20% за 2020 г.
При пенсиониране учители и директори ще получават 10,5 работни заплати, а 8,5 заплати получават непедагогическите специалисти, при отработени 10 години в системата на предучилищното и училищно образование.
Педагозите пък получават вече задължително три допълнителни плащания на знаковите за учителството дати: 24 май, 15 септември и 1 ноември.
Значението на квалификацията на учители и директори е гарантирана с нарастване на 1,2% от годишните средства за работна заплата на педагогическия персонал.
Допълнителното заплащане е увеличено с над 30% на професионално квалификационните степени. Това реваншира малката разлика между учителските и директорските заплати.
Парите, които ще бъдат отпускани за представително облекло на учителите и директорите е 430 лева, а сумата за работно облекло на непедагогическите кадри се увеличава на 300 лева.
Синдикалистите поемат ангажимент да работят за подобрение в работата в сектор образование. Социалните партньори се ангажират да работят в посока намаляване на преподавателската норма на учителите; намаляване броя на децата и учениците в група и клас за по-добро качество на образованието; увеличаване на броя на непедагогическия персонал и подпомагащи учителя педагогически длъжности; отстояване авторитета на учителя и недопускане на агресия към учителя и персонал; регламентиране и отстояване на права и задължения на ученици и родители.
psp_11
на 14.06.2018 в 21:15:01 #6mariya-kamenova на 11.06.2018 в 23:11:34 Няма как едно дете да открие призванието си да учи.. това може и да са го наливали в учителския иснтитут. По отношение на възпитанието: Възпитанието се придобива с пребиваванео в средата - 80% на улицата, или 80% в училище или 80% в къщи.. Няма как възпитателният процес да се прехвърля или на едните или на другите.. Дисциплината е елемент на възпитанието.. Кого ще научи един учител в недисциплинирана среда? Не ясно кого учи учителя - човек или мутант, след като възпитанието няма значение за учебния процес? Ученето на друг език е само малък елемент от знанията човека. Апропо арабския, гръцкият и латинският са също били масови езици за изучаване.. Имам две дъщери родени през 12 год. Тази ми е само 23 год от прословутата Ви образователна реформа без прекъсване. Остава ми още една... Ако прибавим и моите 15 год образование може да се приеме, че имам поглед и върху родителите и върху учителите.. Възпитъл съм ги отлично - да бъдат човеци. И това не е станало без съдействието на определени учители. Но забележете - в детската градина....Старите възпитателки..
pavel-staykov
на 13.06.2018 в 18:29:04 #5Хе хе - един чистач в Германия взема 1500 евро. Като направите заплатите по 2000 евро - ще дойдем да работим! Засега ни яжте *** само!
mariya-kamenova
на 11.06.2018 в 23:11:34 #4PSP_11, май не ти е помогнал особено материЯла от училище, дано поне да са те възпитали учителите ти! А относно ПРИЗВАНИЕТО същото важи и за учениците, т.е.и да си ученик е ПРИЗВАНИЕ и отново т.е."Ако ставаше с фунията досега да сме го наляли" това пусто учебно съдържание. Що се отнася до възпитателната функция на училището, то тя отдавна беше отнета и вече не е приоритет, за училището остана водеща образователната функция, защото е УЧИлище, а не семейство, възпитанието се получава в семейството, а това че родителите не се справят говори за години несправяне и търсене на вината някъде назад в годините и отново в семейната среда! А джендърите тука са непричом, защото те децата като пораснат сами ще си решат дали да са момиченца или момченца, това не ги прави хора втора ръка! А може би именно в липсата на толерантност се крие вашата неудовлетвореност от образователната система? И отново ще вкарам лек ограмотяващ елемент - gender (или джендър, бел.автора) буквално преведено от английски означава "граматическата категория род на съществителното име" , който както знаем е мъжки, женски и среден, така че подозирам какво влагате в думата джендър, но напъните ви остават безплодни, вярвам, че много хора знаят английски...
ime-prezimev
на 11.06.2018 в 20:24:05 #3Тук може да видите една интересна статистика за заплатите преди промените. От таблиците се вижда, че през 1988 г. средната заплата в сектора образование е била около 220 лв. а средната за страната - около 252 лв. http://kiselec1.blogspot.com/2018/06/2.html
psp_11
на 11.06.2018 в 18:56:15 #2Лекар и учител с увеличение на заплата - не става.. Тези професии изискват ПРИЗВАНИЕ от тези, които ги упражняват. Да не говорим, че самия учебен материял е подготвен изключително за ИЗПЪЛНИТЕЛИ.. Даже въвеждането на ИТ и учебни помагала, които децата използват в къщи, не помага за предизвикване на интерес - липсва методология за усвояване на знание... А възпитанието винаги е било в основата на българското образование, но сегашните джендъри проникнаха и в образователната система, затова и това се явява кауза пердута..
Kongon
на 11.06.2018 в 14:58:50 #1avedar: А може би трябва училищното ръководство да пита родителите дали са възпитали децата си на уважение и толерантност към околните! Щото училището дава знания, а възпитание без участието на родители не става. Трябва ли едно невъзпитано дете да пречи в час на връсниците си? Щото вярвай учителя днес няма законни права да направи каквото и да е с дисциплината в час, най-малко да гони. Затова няма учители!