93% от шестокласниците смятат, че да се ходи на училище и да се учи е важно за тяхното бъдеще. На 80% им харесва да ходят на училище. Това показва проучване, представено на конференция за приобщаващото образование, събрала гости и експерти от света.

82% от шестокласниците харесват поне два от предметите в учебната програма за шести клас. 79% пък посочват, че харесват повечето си учители и дори имат любимци сред тях. 70% обясняват, че се чувстват добре в училище.

Позитивен ефект върху децата оказва приятелската атмосфера в клас. Въпреки някои позитивни тенденции около 30-35% от изследваните деца са рискови от гледна точка на мотивацията за учене, продължаване на учението и качеството на полученото от тях образование, стана ясно по време на конференцията.

Те имат успех под добър 4, а основното, заради което ходят в клас, са приятелите. Харесват само един или два предмета, един от които физическо възпитание, музика. В същото време тези деца срещат трудности по основните предмети и български език. В семейната среда няма кой да им помага в уроците. Нямат и изградени устойчиви интереси и хобита.

Половината от тези деца споделят, че се налага понякога да работят за пари. Тези деца са от социално-депресивни райони с висока безработица, бедност и неразвита инфраструктура. Учат в училища с ограничен финансов ресурс и занемарена материално-техническа база.

Други интересни данни, представени на форума показват, че 95% от децата смятат, че трябва да ходят на училище, защото това е важно. 33% ходят, за да научат нови неща, 21% посещават школото, за да си намерят работа. 66% споделят, че учителите обръщат специално внимание на децата, които имат трудности с ученето.

За 26% причината да харесват училището са учителите. 9% не са ходили на детска градина, а 10% от учениците не живеят с родителите си. 3% от тях са с родители зад граница.

12% от учениците ежедневно ходят на училище в друго населено място. На 14% от децата се налага понякога да работят. 18% имат трудности с българския език, защото ежедневният език в средата им е друг.

59% от учениците не харесват предметите, които са им трудни. Поне 23% от децата са от крайно бедни семейства.