"Сегашните работещи са 3 150 000 души и сме на последно място в ЕС по дигитални умения. Това е най-спешният въпрос за решаване. Ще се изисква поне 30% или 1 млн. души да променят до 4-5 г. базовите си умения, за да запазят работата си. Те час по-скоро трябва да придобият дигитални умения, за да не останат на улицата". Това заяви лидерът на КНСБ Пламен Димитров, цитиран от "24 часа".
На форум в Икономическия университет във Варна той обясни, че в областта на образованието се полагат много усилия, но големият проблем е как се променят изискванията към сегашните работещи.
От своя страна заяви министърът на образованието Красимир Вълчев, който също присъства на събитието, посочи, че е важно обучението за придобиване на задълбочени дигитални умения за кодиране и моделиране.
"Ключовата дума на 21 век ще е алгоритъм и затова е нужно да подготвим днешните деца, които ще са на пазара на труда следващите 4 десетилетия. От тази подготовка ще зависи дали ще сме развита или развиваща се страна. Ако подготвим днешните деца, ще генерираме голяма добавена стойност", категоричен бе министърът.
Той посочи, че предстои да бъде изградена електронна платформа със свободен достъп, в която учители ще представят учебния материал по атрактивен за учениците начин. Просветният министър подчерта, че учителите, които разработват уроци и клипове, ще получават заплащане за труда си. По негови думи предстоят обучения на преподаватели как да правят подобни образователни ресурси.
Според Вълчев днешните деца учат много повече чрез образи, поради което е необходимо учителите да бъдат обучени за това.
Той обясни, че се предвижда да се финансират дейности по интереси по кодиране и моделиране от 1 клас, а от 3 клас ще се учи компютърно моделиране.
По данни на Вълчев тази година са издадени 3500 удостоверения за гимназисти, които ще бъдат студенти в чужбина. Предишни години са издавани по 5000, а миналата - 4200.
Според министъра тенденцията за намаление може да се дължи отчасти на Брекзит. Той посочи и че над 20 000 българи учат зад граница, докато у нас учат 12 500 чуждестранни студенти. "Нетната външна миграция има намаление на децата, напускаши България. По-голямо намаление има последните 2 години в училищата с повече ромчета, те най-масово емигрират", отбеляза Вълчев.
По думите му през следващите години днешните деца ще сменят не само работни места, а и позиции и трябва да разполагат с база от знания, която да им позволи да са конкурентни и да имат добри комуникативни умения, знания по математика и природни науки.
Вълчев подчерта, че най-голям проблем има с резултатите по математика след 4 клас. По тази причина програмите ще бъдат преразгледани, така че учителите да имат повече време за преговор на базовите знания. По негови думи вече е сформиран екип, който преглежда учебните програми по този предмет.