По-високи и устойчиви знания на българчетата образователният министър Красимир Вълчев очаква едва след 6-7 години. В студиото на Нова телевизия той обясни, че резултат от въвеждането на новите учебни програми може да се очаква едва след години, когато поколенията се извъртят.

47% от учениците не достигат минимално ниво на грамотност

47% от учениците не достигат минимално ниво на грамотност

Между 50 и 60 място сме по четене сред другите 79 държави в PISA

Новите учебни програми започнаха да се въвеждат през 2016 година и то поетапно, така че изнесените вчера резултати от изследването PISA всъщност показват резултатите на ученици, които са учили по старите учебни програми, обясни Вълчев. Той обеща и допълнителни промени в програмите, като всички те ще бъдат "намаляване на дълбочината на учебния материал", т.е. към олекотяване. Специално по математика Вълчев обеща повече часове за упражняване на материала - основна забележка на преподавателите.

Образователният министър заяви и че предстои промяна в изпитните формати.

Въпроси с повишена трудност

Въпроси с повишена трудност

Какво се случва с образованието и на какви въпроси ще отговарят тази година на всичките матури - Милена Петкова е удивена, буквално

На въпрос за учебниците и помагалата, които са неразбираеми за учениците и изключително наукообразни, Красимир Вълчев заяви, че учебникът е помощно средство и той изобщо не е задължителен. Очакванията са учебниците да бъдат използвани все по-малко и по-малко в учебния процес. Учителят трябва да провокира ученика да търси знания, посочи министърът.

По темата за мотивацията на учителите да вършат качествено работата си Вълчев припомни увеличението на учителските заплати. Диференцираното заплащане според резултатите на учениците не може да бъде въведено, тъй като няма да как то да бъде справедливо, ако не се отчете базата - не могат да бъдат сравнявани усилията и резултатите на един учител от елитна профилирана гимназия и на друг учител, който преподава в училище с вторична сегрегация, т.е. на ученици от предимно ромски произход. За да има надеждна оценка, тя трябва да отчита терена, на който се работи, обясни Красимир Вълчев.

За 25-30% от първокласниците българският език не е майчин

За 25-30% от първокласниците българският език не е майчин

Расте броят на децата, които идват от семейства с ниско образование, призна Вълчев

Именно тук той обясни и че ниските резултати от тазгодишното изследване на PISA могат да се обяснят частично и с това, че самото изследване обхваща 9-класниците, където вече има доста повече ученици от ромски произход. Това обаче Вълчев интерпретира положително, тъй като масовото отпадане на ученици вече се случва по-късно, макар и това най-вероятно да се дължи на изискването за шофьорска книжка завършен 10-ти клас.

Не малкото деца, а липсата на родители е проблем за Красимир Вълчев

Не малкото деца, а липсата на родители е проблем за Красимир Вълчев

По думите му учителите няма да бъдат заменени от роботи