Невинаги бързите промени в образованието са най-добри. Това заяви министърът на образованието проф. Галин Цоков пред медии в Старосел.

Той открои няколко проблема в образователната система, на които ще бъде търсено решение през следващите месеци.

Просветният министър припомни вече обявените промени относно разделянето на изпитите за външно оценяване на 7 и 10 клас.

Той посочи, че се търсят възможности за втора дата за изпити за седмокласниците при форсмажорни обстоятелства - например настъпилите наводнения, и обясни, че през следващата година в такива случаи със заповед ще бъдат определени други дати конкретно за засегнатите райони.

Относно учебните програми Цоков подчерта, че промените не са свързани с допълнително печатане на учебници.

Той заяви, че един от принципите на това управление е приемственост и макар промяната в учебното съдържание да не е това, което обществото навярно желае, тя трябва да се случи постепенно, като ще се обсъжда как да отпадне фактологичната сложност в учебните програми.

МОН ще чисти учебните програми от излишна фактология

МОН ще чисти учебните програми от излишна фактология

Изтеглянето на изпитите след 7. клас към края на учебната година ще става постепенно

МОН работи с експрети по отношение на започване на една по-голяма промяна на учебното съдържание, насочена към по-голяма интегралност, интердисциплинарност в учебните програми и очертаване на компетентностни рамки в тях. По този процес в момента се работело и с депутатите от парламентарната комисия за образование и наука, но според министъра вероятно той ще продължи с години.

"Това, с което се сблъсках като с товарен влак още от встъпването ми в длъжност в МОН, бяха изпитите за външно оценяване след 7 клас. Този изпит не търси само външна оценка на постигнатите от учениците компетентности, а има още едно важно значение - приемен изпит за желаните от децата гимназии. В този смисъл той е натоварен с много очаквания", коментира Цоков по отношение на т.нар. малки матури.

Той обясни, че резултатите от външното оценяване влизат в балообразуващата оценка и по този начин НВО на практика се превръща в приемен изпит.

Просветният министър заяви, че се търси решение за случаите, при които децата не по свое желание не могат да се представят най-добре или изобщо не могат да положат този изпит.

Според него не е справедливо в такива ситуации учениците да получават служебни нули, както е в момента, тъй като това ограничава достъпа им до качествено образование.

По тази причина министърът съобщи, че се работи за създаване на втора изпитна дата за седмокласници със здравословни или други сериозни проблеми, които не са им позволили да се явят на редовното национално външно оценяване, така че те да получат втори шанс. Най-вероятно датата ще бъде през есента.

В този случай учениците ще получат възможност да се класират в желаните от тях училища извън редовния план-прием, без да нарушават класирането на другите деца, стига да постигнат бала, на който са приети учениците в съответното училище.

МОН анализира притеснителните резултати от НВО и ускорява публикуването им

МОН анализира притеснителните резултати от НВО и ускорява публикуването им

Започва преглед на закони и забавени проекти в образованието

Цоков допълни и че се работи по това да да бъдат по-видими критериите за оценка на есето за държавния зрелостен изпит и преразказа на националното външно оценяване, така че учениците и родителите да знаят, че работите се оценяват обективно.

Относно училищата, които имат слаби резултати или децата не се явяват на външно оценяване, се обмисля да бъде изработен отделен екшън план как най-добре да се подпомогне съответното учебно заведение за повишаване на резултатите.

Припомняме, че омбудсманът Диана Ковачева предлага на два поредни парламента да разгледат такова нейно предложение за предоставяне на втори шанс. Омбудсманът внесе подобно предложение в края на миналата година в 48-ото Народно събрание, което беше одобрено от ресорната комисия на първо четене, но не успя да бъде окончателно прието поради липса на време.

МОН предвижда промени в наредбата за оценяване

МОН предвижда промени в наредбата за оценяване

Планира се промяна на минималният брой изпитвания за оформяне на срочна оценка

Третата промяна е по посока на явяване на допълнителни зрелостни изпити на ученици, които са завършили, но смятат, че техните оценки от матурите са прекалено ниски и искат по-високи такива, за да кандидатстват в университет. Ако обсъжданите промени бъдат приети, ще се даде възможност за явяване по време на поправителните изпити на ученици, които са завършили предходната година. Те ще получат удостоверение за положен зрелостен изпит, без обаче да бъде променяна оценката в самата диплома.

Във връзка с наредбата за оценяване предвидените промени са свързани с намаляване на минималния брой изпитвания в рамките на съответния срок: по учебни дисциплини, които се изучават 2 часа седмично - от 2 на 1 минимална текуща оценка, по учебни дисциплини, изучаващи се по 2,5-3 часа седмично - от 3 на 2 оценки.

Простата лихва да мъчи седмокласниците, а не петокласниците, предлага МОН

Простата лихва да мъчи седмокласниците, а не петокласниците, предлага МОН

Също предложение е „Под игото“ и „Левски“ да отидат в 11 клас