Има безотговорни родители, които не правят необходимото децата да бъдат в клас. Затова се налага промяна в Конституцията, която да наложи задължително основно образование. За това се обяви вицепремиерът Томислав Дончев на брифинг след заседание на Координационното звено по механизма за обхващане и задържане на деца в образователната система.
Налице са проблеми с мерките за принуда, които правителството се старае да наложи, констатира още Дончев. Глобите по Закона за предучилищното и училищното образование се оказвали неефективни.
От 11 000 сигнала за отсъстващи от училище деца са наложени едва 300 акта.
Иначе механизмът за обхващане и задържане на деца в образователната система работил според Дончев.
По процедурата от последните две години след старта на механизма са върнати в клас над 40 000 деца и ученици. В същото време броят на новодоотпадналите през тази учебна година намалял с 3 пъти. Спрямо данните, представени от вицепремиера, в сравнение с учебната 2016/2017 година броят на отпадналите е спаднал с 4 пъти.
По думите на Дончев нямало как този резултат да е постигнат само с усилията на структурите на МОН, затова са мобилизирани социални работници, медиатори, служители на местната власт.
Имаме 453 ученици на 18 години, които са записани в клас, а това са положителни странични ефекти от усилията, изрази мнение вицепремиерът. "Ключът за това упражнение е всички да работим заедно", каза още той.
През следващите месеци структурите ще работят за гаранции включените деца в системата да бъдат задържани, като Дончев акцентира и върху превенцията, както и върху положителните стимулиращи мерки за подпомагащите органи.
Работата по механизма остава основна задача на правителството и когато имало политическа воля, имало и резултат. Това обясни министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Децата трябва да бъдат ангажирани в учебния процес, да придобият ключови компетентности, а промени в постановлението целят ежедневна реакция на училищата и детските градини, за да се осигури присъствието на децата в училище. Най-голям остава проблемът с ромските квартали.
Оправдания за отсъствие от училище най-често са липсата на билет за градски транспорт или "банкет", изтъкна просветния министър. Учителите все повече трябва да бъдат лидери в образователния процес според него. Предвиждат се и допълнителни възнаграждения за служителите, които работят с децата, както и назначения на образователни медиатори.
Настъпват месеците на така наречената трудова мобилност, в която децата заминават с родителите си и спират да посещават училище.
Министърът на труда и социалната политика Бисер Петков от своя страна уточни, че се търси ресурс в системата за мотивация на социалните работници в екипите по механизма за обхващане и задържане на деца в образователната система.
Социалните работници наброяват над 1 000 служители.
Иначе социалното министерство е предприело мерки за социално подпомагане с отопление през зимните месеци за семейства с деца, които не посещават учебни занятия.