Все по-голямо е явлението на създаване на цигански училища извън циганските квартали или пък на обособяване на цигански паралелки в българските училища. Това е един от основните изводи на доклад „Капанът на (не) подвижността: мобилни хора срещу статични институции" на Центъра за либерални стратегии и Фондация „РискМонитор".
Фокусът на изследването е насочено именно към циганските деца в родните училища и към това доколко те участват в учебния процес.
„Продължават да съществуват ромски училища", призна на пресконференция за представяне на доклада проф. Майя Грекова от Софийски университет „Св. Климент Охридски". Тя посочи, че идеята на управляващите за създаване на интегрирани училища вместо да доведе до интегриране на децата от ромски произход в българското училище, отключва процеса на цигански училища извън ромските квартали или на цигански паралелки в българските училища.
Въпреки това обаче наблюдаваните тенденции у нас показват, че вместо образователна интеграция на децата с различен етнически произход, в българските образователни институции се преутвърждават дискриминационни нагласи към ромите.
„Децата от ромски произход просто присъстват в класната стая, попълвайки бройката, но фактически не са обхвани от учебния процес", изтъкна още проф. Грекова.
Продължават масово да отпадат от училище деца от ромски произход, като не е ясно колко са циганските деца, които изобщо не попадат в училище, е друг извод на проучването.
Като за финал в доклада ясно е записано, че циганските деца все още не са предмет на интерес от страна на нито една държавна институция.
ДЕДО ЛАЗО
на 28.05.2015 в 22:51:39 #6с. Гърмен Избори 5 октомври 2014: ГЕРП – 338 ДПС – 170 БСП – 106
Kотарака
на 28.05.2015 в 15:57:43 #5Доста роми не успяват да завършат у-ще но стават шахматисти! Един Веску Топалов е добър пример, че не трябва да се гледа с лошо око на тях!
Питащ
на 28.05.2015 в 15:15:18 #4Истината както винаги е там по средата. Пак се връщаме на поговорката "не е луд тоя дето яде зелника, а тоя дето му го дава". В случая единствените виновни за малоумието на циганите са тия учители и директори, който за едните "средства" саботират държавата в която те, техните деца и техните роднини живеят и работят. Същите учители и директори, който се оплакват, че държавата им е виновна, докато толерират и използват подчовеците за да припечелят някой лев.
sandiu
на 28.05.2015 в 13:58:34 #3Има един единствен начин да "интегрираме" циганите. Формулата е Образование. Държавата трябва да организира чисто професионални ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ курсове за ограмотяване на цигани БЕЗ СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ. Трябва да ги научим само на две неща: 1.Занаят 2.Един чужд език. Те са чергари като стадо.И тогава ще тръгнат по света и няма да ни ги връщат обратно защото знаят език и занаят. Един като тръгне и след него ще поеме целия катун. Това е единственният начин да се отървем от тази сган.
Олаф БГ
на 28.05.2015 в 13:13:46 #2Българи тормозят българи Какво точно заварват циганчетата, като влязат в клас? Получават едни учебници и поосбия, написани от българи, които са усвояеми само с частни уроци. Несъмнено поне 50% от българите също не могат да усвоят предвидената "програма". Очевидно е, проблемът изобщо не е САМО в дисциплината или етноса. Сега си почешете езиците и идете да купите пособията за 50 лева, които госпожата вчера продиктува за безплатното образование на децата Ви. После намерете частен учител за математиката но и ги запишете на курсове по английски Британика или нещо друго. Щото без това не може да усвоите ... програмата на МОН, нали така? А сега кой Ви е виновен?
Юлиан-3
на 28.05.2015 в 12:33:27 #1проф. Майя Грекова- нпеошка, ЦЛС, фондации....ще ги изринем заедно....Гърмен е началото....