ЕП призовава за по-строго измерване на емисиите в автомобилостроенето.
ЕК и държавите членки са наясно от повече от десетилетие с факта, че нивата на емисиите, измерени в лабораторни условия са много по-високи от тези, измерени при реално шофиране на пътя.
Евродепутатите гласуваха проект на препоръки към ЕК и държавите членки относно засилване на тестовете и проверките на нови автомобили по пътищата на ЕС.
В отделно гласуване евродепутатите промениха условията за одобряване на типа на моторните превозни средства в Европа, за да защитят околната среда, направят тестовете по-независими, с по-строг контрол за колите, които вече са на пътя.
Незадължителните препоръки към комисията и съвета, част от окончателния доклад на анкетната комисия по измерването на емисиите в автомобилния сектор, бяха одобрени с вдигане на ръце.
Членове на комисията обобщават, че въпреки че ЕК и държавите членки са наясно от повече от десетилетие с несъответствията между нивата на емисиите, измерени в лабораторни условия, и тези при реално шофиране на пътя, те не са предприели подходящи мерки, за да защитят качеството на въздуха и общественото здраве.
Освен това, държавите членки са извършвали стандартни тестове за одобрение на типа, но нито една от тях не е подозирала или търсила за измервателно-коригиращи устройства, нито пък ЕК е изразила подозрения.
След скандала с емисиите на "Фолксваген", който избухна през септември 2015 г, ЕК очакваше държавите членки да проведат разследвания и затова не оказа допълнителен натиск върху тях, но те не успяха да санкционират производителите на автомобили, нито да изтеглят от пазара дефектните автомобили, е отбелязано още в текста.
Работата по изготвянето на законодателството в областта на качеството на въздуха и политиките, насочени към източници на емисии на замърсители, да бъдат включени в портфейла на един-единствен комисар и генерална дирекция, за да се подобри контрола и фокуса на работа, препоръчва ЕП.
Законодателството на ЕС относно изпитването за емисии в реални условия на движение да бъдат приети бързо, като бъдат взети предвид непредвидимите възможности за откриване на незаконни измервателно-коригиращи устройства, искат още евродепутатите.
На потребителите, пострадали от скандала, трябва да бъдат финансово компенсирани от съответните производители. Комисията трябва да предложи правила за хармонизирана система за компенсации на ЕС, което ще засили защитата на потребителите, препоръчва ЕП. Новите правила за типово одобрение трябва да бъдат приети възможно най-скоро, за да се въведе нова европейска системата за надзор, с ясно определени отговорности, според ЕП.
Евродепутатите преразглеждат правилата за одобрение на автомобили в ЕС, за да предотвратят по-нататъшни скандали относно емисиите.
В отделно гласуване парламентът одобри промени в проекта на ЕК за регламент относно одобряването на типа на моторните средства за продажба, за да подобри контрола върху работата, извършвана от центровете за проверка и националните органи.
Проверките на автомобили, които вече са на пътя трябва да се ускорят, а ЕК следва да получи повече права за надзор, за да проверява дали националните органи си вършат работата, като в някои случаи, и да провежда тестове на автомобили. Държавите членки на ЕС трябва да извършват ежегодни изпитвания на определен брой типове, които общо са най-малко 20% от броя типове, пуснати на пазара в същата държава членка през предходната година. Производителите на автомобили, които фалшифицират резултатите от изпитванията трябва да бъдат санкционирани с до 30 000 евро за превозно средство, се казва още в текста.
Приходите от административните глоби ще служат за подпомагане на надзора на пазара, подпомагане на потребителите и защита на околната среда. Измененото предложение за регламент относно типовото одобрение беше изпратено обратно на комисията по вътрешния пазар с оглед предстоящите преговори между институциите. Съветът все още трябва да постигне съгласие за обща позиция по този въпрос, преди да могат да започнат преговори с парламента и комисията.