Икономиката на Северна Корея трябва да бъде построена наново и това ще струва милиарди долари. Това твърдение не е изненада, а големият въпрос е колко точно Южна Корея иска да инвестира в икономическия потенциал на непредсказуемия си съсед, пише CNBC.
Възстановяването на държавата, ударена от санкции и тежко зависима от Китай, няма да бъде нито лесно, нито евтино. Анализаторите на Citi изчисляват, че разходите за транспортната и енерийна инфраструктура ще достигнат $63,1 милиарда.
От тези средства $24,1 милиарда ще са нужни за 28 железопътни проекта, $22,8 милиарда за 33 пътни участъка и около $10 милиарда за 16 енергийни централи. Останалите ще са нужни за други, по-малки проекти, които ще трябва да бъдат извършени най-бързо.
Корея се раздели на две след края на Втората световна война, когато 35-годишното управление на Япония бе прекратено. По-късна война между Севера и Юга през 50-те създаде разделението, което съществува и днес.
Нормализацията на икономическите връзки между двете страни, ако такава все пак има, ще даде на Пхенян по-добър достъп до чуждестранен капитал за инвестиции в инфраструктурата. В краткосрочен план това ще се окаже и от голяма полза за компаниите в Южна Корея, които ще се радват на по-голямо търсене. Ефектът ще е най-видим при строителния сектор и производителите на материали.
Анализаторите смятат, че Южна Корея най-вероятно ще съфинансира проектите чрез публични ресурси като държавни банки и фондове.
Citi обаче предвижда, че икономическите ползи за Южна Корея "най-вероятно ще бъдат малки", макар да може да се отчете стойност в повишаването на геополитическата стабилност.
Ако първият пакет инвестиции бъде вложен още през първата година, а южнокорейските компании получат 60 процента дял, изчислението е, че икономиката на страната ще получи подкрепа от едва 0,07 процентни пункта.