Министърът на финансите внесе някои важни уточнения относно приключването на бюджета през 2021-а. Ще припомним, че основния въпрос по тази тема бе реализирания през декември значителен дефицит от над 4.6 млрд. лева, който изяде натрупания за 11 месеца излишък от над 600 млн. лева и доведе Консолидираната фискална програма до дефицит от 4 млрд. лева за 2021-а.

Декемврийските резултати на хазната дадоха основание на ГЕРБ да тръбят за рекордни разходи от 9 млрд. лева. Значителният размер на разходите нямаше да е обезпокоителен, ако имаше адекватно покритие с увеличение на приходите. Само че липсата на подобно покритие е декемврийският дефици т от 4.6 млрд. лева.

И тук изявлението, което направи финансовият министър Асен Василев по време на пресконференцията си на 4 януари 2022-а.

КНСБ: Трябва да се говори за заплати и работни места, не за дефицит

КНСБ: Трябва да се говори за заплати и работни места, не за дефицит

Пламен Димитров очаква реален диалог с правителство

На нея министърът каза пред журналистите: "Както знаете разходната част на бюджета тази година бе вдигната два пъти. Един път по време на актуализацията на бюджета с 2.5 млрд. лева като средствата там отидоха за подпомагане на пенсионерите, за социално подпомагане, за подпомагане на бизнеса по време на пандемията и допълнителни средства за здравеопазване и за лекарите на първа линия.

Отделно от това с решение на Народното събрание допълнително бяха разпределени 1.2 млрд. лева - 750 млн. лева за добавки от 60 лева на пенсиите за периода януари - юни 2022-а и 450 млн. лева за енергийни помощи. На последното заседание на Министерския съвет бяха направени няколко преструктурирания.

Основното бе, че за сметка на спестявания в Централния бюджет бяха предоставени 410 млн. лева за енергийни помощи в допълнение на вече предвидените 450 млн. лева от Парламент т.е. тези помощи са общо 860 млн. лева.

Над 2 млрд. лв. дава държавата за ковид мерки, но не очаква сериозен дефицит

Над 2 млрд. лв. дава държавата за ковид мерки, но не очаква сериозен дефицит

Министрите не са готови с проектобюджета

От преструктурирания на средствата за COVID и от спестявания на министерствата бяха заделени още 100 млн. лева за финансиране на мярката за ваксиниране на възрастните хора по 75 лева за първа и за трета доза съответно. Както и бяха сложени в набирателни сметки част от средствата предвидени в актуализацията най-вече за подкрепа на бизнеса, които не бяха изхарчени през 2021-а, за да могат да бъдат ползвани през 2022-а. Справките за всеки един от тези разходи са ви предоставени".

От това изказване остава впечатлението, че Правителството е отчело като разход, но е спестило като е вкарало по набирателни сметки около 3.7 млрд. лева и останалите 900 млн. лева от декемврийския дефицит са отишли за месечната издръжка на администрацията и за други текущи и заложени в бюджета текущи плащания.

Така описана общата картина за приключването на бюджета изглежда напълно приемливо. Дори и сериозния реализиран дефицит изглежда напълно приемлив, в смисъл, че голямата част от него не са реално похарчени пари, а са натрупани резерви по набирателни сметки с които да се посрещнат първите тежки месеци на годината. И всичко щеше да е наред ако можехме да видим тези заделени средства във фискалния резерв. Официални данни за декемврийското му състояние Министерството на финансите не е показало все още. Очаква се това да стане в края на януари 2022-а с декемврийсия и годишния отчет за изпълнението на Държавния бюджет и на КФП. Но има данни на БНБ, които могат да бъдат видени на официалния й сайт.

А според тези данни на 31 декември 2021-а фискалният резерв, или както е правилно да се казва "Задължения към правителството и бюджетни организации", е бил 9.16 млрд. лева или с 3.2 млрд. лева по-малко отколкото последния отчете ден 26 ноември за предния месец когато размера му е 12.36 млрд. лева. Не повече, а по малко. И тук възниква въпроса къде са спестените пари по набирателни сметки. Тук веднага може да се направи предположението, че въпросните милиардни спестявания са по сметки на министерствата и ведомствата в търговски бани. Това е възможно но малко вероятно, защото ако погледнете сметките обявени от повечето министерства ще видите на техния IBAN абревиетурата на БНБ (BNB).

Така е например при сметките обявени от Министерството на икономиката. Същата е ситуацията и при Министерството на здравеопазването (виж графата заплащане при отваряне на линка).

И официално обявената сметка на Министерството на труда и социалните грижи е една и е в БНБ. Разбира се има и ведомства които имат набирателни сметки в търговските банки,. Но те са валидни по скоро за регионалните поделения на различните структури към отделните министерства - например на фонд "Земеделие" или на Агенция пътна инфраструктура.

Има едно указание номер 06 на Дирекция държавно съкровище на Министерството на финансите от 30 ноември 2021-а към бюджетните организации, банките и "Борика" АД ( това е националния платежен оператор). Tо е относно годишното приключване на банковите сметки на бюджетните организации за 2021-а и въпроси свързани с банковото обслужване през 2022-а. Там освен всичко друго пише:

"1. На 30.12.2021 г. и 31.12.2021 г. банките приемат платежни документи и извършват преводи към сметки на бюджетни организации по обичайния ред

За 31.12.2021 г. няма да се извършва централизация към сметки в БНБ. В тази връзка БИСЕРА няма да приема съобщения МТ 101 с дата 31.12.2021 г. за централизация на средства към сметки на бюджетните организации в БНБ.

  1. По отношение сметките на бюджетните организации, които подлежат на зануляване, се прилага процедура на служебно отнасяне от обслужващата банка по разчетна сметка на постъпили по такива сметки суми на 31.12.2021 г., както следва:

2.1. Всички суми, постъпили на 31.12.2021 г. по сметки на бюджетни организации, подлежащи на зануляване съгласно настоящите указания, следва служебно да се отнесат от обслужващата банка по разчетна сметка чрез задължаване на съответната сметка на бюджетната организация. Отнасянето на сумите по разчетната сметка може да се извърши от обслужващата банка с една операция, независимо от броя на заверяванията на тази дата по сметката на бюджетната организация.

2.2. Отнесените по разчетна сметка суми се възстановяват служебно от обслужващата банка обратно по съответната сметка на бюджетната организация най-късно на 07.01.2022 г. (включително)."

Ако тези указания се отнасят за онези милиарди левове по набирателни (по думите на министър Василев) сметки, въпросните пари би трябвало да ги видим в баланса на търговските банки за 2021-а, които БНБ ще публикува в края на януари 2022-а. А след това да се върнат във фискалния резерв. Ако и там обаче ги няма всички от депутатите до журналистите трябва да искат обяснение къде са парите.

Прехвърлянето им от една временна сметка в друга ли е най-прозрачния и правилен начин за управлението им? Това, че ГЕРБ е постъпвал преди по подобен начин не е оправдание. Вярно е че в случая има ограничения от закона за публичните финанси, които трябва да се спазват при липса на редовен бюджет за 2022-а, а именно месечните приходи да не превишават разходите. Но всичко това е редно да бъде обяснено, разяснено и показано. Иначе никаква промяна не правим, камо ли да я продължаваме а влизаме в хипотезата "Повече от същото".