Приетият от Народното събрание удължителен бюджет създава опасен прецедент в бюджетната политика на страната. Това заявиха от Фискалният съвет в своя позиция.

Според експертите по своята правна и икономическа същност този тип законодателен акт следва да бъде временна мярка с ограничен обхват, гарантираща единствено непрекъсваемостта на държавните плащания до приемането на редовен закон. Те отбелязват, че чрез настоящият удължителен закон се прокарват съществени промени в разходната част, които не са съобразени с дългосрочната фискална устойчивост и заобикалят нормалния дебат по бюджетната политика.

Използването на удължителен механизъм за въвеждане на нови социални политики компрометира принципите на Закона за публичните финанси (ЗПФ) и превръща временния инструмент в алтернатива на редовния бюджет, смята Фискалният съвет.

Законът предвижда фиксиране на минималната работна заплата (МРЗ) от 1 януари 2026 г. на 1213 лв. (увеличение с над 12%) и индексация на възнагражденията в публичния сектор. Експертите са на мнение, че има прекомпенсация на доходите спрямо реалната ценова динамика. Подчертава се, че се правят методологически грешки при индексацията, като се използва инфлацията в края на периода (моментна стойност).

Макар логиката да сочи към използване на местната потребителска кошница (CPI), в контекста на членството в еврозоната е по-правилно индексациите да стъпват върху хармонизирания индекс на потребителските цени (HICP), посочват експертите. Според тях тъй като инфлацията за 2025 г. вече е отчетена в базата, при нови разчети е редно да се използва прогнозната инфлация за 2026 г., а не повторно прилагане на минали показатели.

В своя анализ фискалният съвет отбелязва, че увеличението на заплатите с 10% в публичния сектор генерира допълнителен структурен разход от 840 млн. евро. При използване на по-умерена индексация (около 5%), допълнителният натиск върху бюджета възлиза на 420 млн. евро годишно или средно 35 млн. евро на месец.

Експертите предупреждават и за рискове в приходната част на бюджета. Те изтъкват, че съществува сериозен риск от надценяване на приходите с отклонение между 3,5 и 4,7 млрд. евро. Предизвикателствата произтичат от: свръхоптимистичните прогнози за икономически растеж и несигурността при постъпленията от европейски фондове поради административни и политически дефицити.

Законът за събирането на приходи и извършването на разходи през 2026 г. изпълнява краткосрочната си функция по осигуряване на финансовата непрекъсваемост на държавата. В същото време той създава структурно напрежение във фискалната рамка, като въвежда постоянни разходи чрез инструмент с временен характер. Практиката до момента показва, че разпоредбите на чл. 87 от ЗПФ функционират ефективно и изпълняват своята роля за ограничаване на популистки решения, застрашаващи устойчивостта на публичните финанси. Прилагането на политики чрез т.нар. "удължителен бюджет" създава предпоставки за промени в разходната част, които не са съобразени с дългосрочните фискални перспективи и не отчитат в достатъчна степен основните рискове пред икономическото развитие.

Фискалният съвет посочват, че включването на социални политики (като индексации) в удължителния механизъм компрометира принципите на бюджетното законодателство. Неговата роля според ЗПФ е временна мярка за гарантиране непрекъсваемостта на държавните плащания, а не алтернатива на бюджетната политика. Създава се прецедент - чрез бюджета да се компенсират икономическите дисбаланси, които следва да се разрешават чрез структурни реформи.

Окончателно: НС прие удължителния бюджет, вдигат заплатите в публичния сектор
Обновена

Окончателно: НС прие удължителния бюджет, вдигат заплатите в публичния сектор

Депутатите подкрепиха и текст, предложение от Асен Василев за индексация на заплатите в публичния сектор