Германските фирми трябва да намалят зависимостта си от китайския пазар, според водеща индустриална група в стратегически документ, който подчертава нарастващата загриженост за икономическия модел на Пекин, според проект предоставен на "Ройтерс".

Документът съдържа 25 страници за позицията към Китай от страна на Федерацията на германските индустрии - BDI, който ще бъде публикуван през януари и твърдят, че отдавна обещаното отваряне на китайския пазар едва ли ще се случи.

Изразяват загриженост за нарастващия контрол на комунистическата партия върху обществото и икономиката.

Озаглавен "Партньор и системен конкурент - как да се справим с китайския държавен икономически модел?", докалдът ясно показва, че фирмите не могат да си позволят да обърнат гръб на Китай.

Но докладът ги приканва да преосмислят присъствието си там, като същевременно предлага многобройни препоръки за германското правителство и Европейския съюз.

BDI е основната група за бизнес лоби в Германия и въпреки че нейните предложения не винаги се превеждат директно в политиката, те имат значителна тежест.

Докато BDI ясно заявява, че няма интерес към "ограбване" в Китай, тя твърди, че Китай има намерение да преоформя либералния глобален ред, който носи благополучие на Германия.

Помпео предупреди Латинска Америка да внимава с китайските инвестиции

Помпео предупреди Латинска Америка да внимава с китайските инвестиции

В някои части на света Китай оставя страните в по-лошо състояние

"Въпреки привлекателността на китайския пазар, ще бъде все по-важно компаниите да разгледат внимателно рисковете от ангажимента си в Китай и да сведат до минимум зависимостта си чрез разнообразяване на веригите за доставки, производствените обекти и пазарите за продажби", пише в документа.

Понастоящем текстът се редактира от членове на BDI и може да се промени преди да бъде официално публикуван.

Двустранната търговия между Германия и Китай достигна рекордните 188 милиарда евро миналата година. Големите германски фирми, особено автомобилните производители като Volkswagen, Daimler и BMW, зависят в голяма степен от бързо разрастващия се китайски пазар.

Докато тяхното присъствие някога се смяташе за сила, сега немските политици и индустрия са притеснени, тъй като Пекин упражнява контрол върху икономиката под президентството Си Дзинпин.

Скептицизмът нараства въпреки неотдавнашните стъпки от страна на Китай за отваряне на икономиката, като позволи на германската BASF да инвестира в основен химически обект, а BMW да поеме контрола върху основното си съвместно предприятие в Китай, първото на чужд автомобилен производител.

Друга тревога е ескалиращият търговски конфликт между Съединените щати и Китай, който рискува да постави Германия и Европа в неловкото положение да се наложи да избират между двата си най-големи икономически партньора.

Докладът цитира редица проблеми за германските фирми, опериращи в Китай, от принудителния трансфер на технологии и неуспехите за защита на интелектуалната собственост срещу произволни митнически решения и неравен достъп до лицензи и финансиране.

Той призовава за по-тясна координация по стратегията за Китай в рамките на германското правителство и между ЕС и съмишленици, водени от САЩ.

Китайските инвестиции в Африка не са колониализъм

Китайските инвестиции в Африка не са колониализъм

Южноафриканският президент опровергава критиките

Докладът също така настоява за нов инструмент на ЕС за предотвратяване на субсидираните от държавата придобивания, включително изискване от китайски фирми да представят сметки въз основа на международно договорени стандарти при придобиването на европейски фирми, така че техните структури на собственост и финансиране да могат да бъдат проверени.

BDI призовава ЕС да разработи собствена амбициозна индустриална стратегия за 2030 г., което е отражение на плана на Пекин Made in China 2025, който дава приоритет на развитието на ключови отрасли от роботиката и космическата промишленост до автомобилите с чиста енергия.

Те настояват за по-голям бюджет на ЕС, за да се подкрепят инвестициите в инфраструктурата, образованието и иновациите. "Ние сме изправени пред системна конкуренция между подхода на отворените пазари и китайския държавен икономически модел. Нуждаем се от широко обсъждане в политиката, обществото и индустрията за това предизвикателство", се казва в доклада.

Докладът описва амбициозния план за свързване на Китай с Европа, Африка и други части на света, чрез транспортни връзки и търговски сделки, като опит на Пекин да изгради геополитическо влияние и да оформи третите пазари в съответствие със собствените си интереси.

За да се противопостави на това влияние, BDI призовава за "дипломатическа офанзива" от Берлин и Брюксел към страни от Източна Европа, Централна Азия, Югоизточна Азия и Африка.

Не подценявайте Африка

Не подценявайте Африка

САЩ и Западна Европа е време да се притеснят